Buzzmarketinföretagen som förstör konceptet

Det finns en fara i att buzz marketing tas upp av ett antal kortsiktiga och pengakåta företag vilket kommer att förstöra själva formatet. På samma sätt som att telemarketingformatet hamnade i händerna på allt för okunniga personer utan insikt om formatets fördelar eller om konsumenters beteenden. Den buzzmarketing vi hittills sett är tyvärr riktigt dåligt skapad.

Exempelvis har Buzzador liksom Buzzparadise totalt misslyckats med att skapa riktig buzzmarknadsföring. De sistnämnda har exempelvis missat att göra god research på vilka personer som ligger bakom olika bloggar (exempelvis skickade de ett insmickrande mail till tidningen M3; läs hos Uppkopplat).

Saxat från Researcher

Jag håller med honom. De håller faktiskt på att förstöra konceptet. Visst är det kul att några vågar satsa på något som antagligen är framtiden men tyvärr har det gått snett. Företagen som väljer att marknadsföra sig via t.ex. Buzzador förlorar snarare än vinner på konceptet och kommer antagligen att skapa ett dåligt rykte kring hela idén med buzzmarketing.

Jag rekommenderar starkt att ni läser Researcher´s inlägg om det. Väldigt läsvärt. 

 

Advertisements

2 thoughts on “Buzzmarketinföretagen som förstör konceptet

  1. Jag har läst hans inlägg och håller med i stora delar men jag tror inte att detta kommer att påverka företagen nämnvärt. Det är sällan allt fungerar klockrent till en början.
    Han nämnde telemarketingföretagen som exempel i ett annat sammanhang där allt gick fel till en början. Dom repade sig och numera är dom slipade som få.
    Faktum kvarstår bloggsfären är perfekt för buzzmarketing.
    Vi får helt enkelt hoppas att alla inblandade lärt sig av sina misstag misstag och att det inte upprepas.

  2. Telemarketingföretagen har förlorat en hel del på deras misstag. Nu är ju var och varannan människa den organisation som sköter så att inga telefonförsäljare ringer (kommer ej ihåg namnet på den nu…).

    Visst finns det en framtid i det och företagen som annonserar förlorar inte mycket på det, däremot idén eftersom företagen inte kommer tycka att det är ett bra sätt att marknadsföra sig på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s