No-bullshit commerce

Jag är den första att tro på och satsa på ML, AI, smarta innovativa tjänster och den senaste tekniken till sin e-handel. Det är en av de sakerna jag ofta hjälper mina kunder att titta på, köpa in och affärsutveckla med. Innovera, testa nytt, våga, vara opportunistisk kring nya intressanta tjänster.

Problemet är bara att de flesta inte ens lyckas managera sin e-handels mest grundläggande funktioner.

  • Produktdata / PIM
  • Produktrelationer
  • SEO
  • Content
  • Fraktsätt
  • Lagerhållning
  • Tydlighet
  • Sök
  • Visual merchandising
  • USP:ar
  • Språk
  • (med mycket mera)

Hur ofta hör man inte e-handlare vilja ha ett bättre CRM och så skickar de inte ens ett nyhetsbrev per språk i lösningen de redan har? Eller vill ha produktrekommendationer med en AI-tjänst, men har inte ens använt funktionen ”produktrelationer” i deras e-handelsplattformar? Testar Tiktok, men kan inte ens hantera SEM-kontot? Vill ha livevideoshopping, men har inte ens bra produktbilder?

Som sagt, jag är likadan. Och jag är verkligen den första att tro på brutalt agil snabb affärsutveckling där man ”kbk” (kör bara kör). E-handel som hantverk är att affärsutveckla snabbare än den fysiska världen. Det är dess ultimata konkurrensfördel. Det är att använda teknik som inte är applicerbar lika enkelt i den fysiska världen. Att affärsutveckla med teknik.

Ändå skulle jag säga att det är för ofta lösningar tas in för att e-handlare inte orkar ta tag i grundproblemet. Eller inte tycker det är lika kul.

Det är otroligt lätt att glömma bort de mest fundamentala. Hade det varit tomt på en hylla, legat något som ramlat ned på golvet, glömt ställa ut gatuprataren, glömt ändra på skyltfönstret eller satt in en praktikant utan onboarding i kassan så hade du direkt rättat till det i den fysiska världen. Det syns, det är omöjligt att missa. Du kan t o m se när kunderna virrar bort sig och kan hjälpa de hitta rätt igen.

Inom e-handel är detta inte lika synligt, lika uppenbart. Man går inte förbi alla hyllor varje dag, man upptäcker inte om gatuprataren inte står ute, man ser inte kunderna som virrar bort sig.

Jag skulle nog vilja påstå att det här grundläggande hantverket, att komma ihåg det viktigaste, alltid kommer vara viktigare än alla AI/ML-motorer i världen. Att de lyckas så väl är nog t o m delvis för att vi inte gjort vårt jobb. En av de vanligaste misstagen jag ser hos e-handlare är att saker är slut på lagret. Ingen AI i världen kan lösa högre konverteringsgrad om produkterna ändå inte går att köpa.

Vi får aldrig sluta älska snabb, smart, teknisk affärsutveckling. Vi får bara inte glömma bort att göra hemläxan först.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s