Relativt ofta möts man av begreppet marknadsandel. Problemet är att det är ganska trubbigt att se faktiska värdet i det, fördelen att det är ett enkelt att förstå och jämföra.
En marknadsandel har sällan särskilt mycket värde i sig om den inte innebär monopol (eller likartade situationer som oligopol) eller om den är strategisk t ex i form av runner-up till en sådan.
För de allra flesta bolag är marknadsandel bara en definitionsfråga kring marknaden. Marknadsposition är mycket mer intressant, eftersom den kan driva värdeutveckling.
Värdeutveckling kan ske på många sätt men det finns oftast bara två verkliga värdedrivare – högre intäkter (i form av t ex högre priser, mer försäljning), eller effektivitet och kostnadsfördelar (lägre inköpspriser, mindre säljkostnader). Det går även att ha värdeutveckling på mer strategiskt plan men det är mycket mer komplext och ofta många tillfälligheter inblandade.
Att öka sin marknadsandel genom t ex M&A kan vara värdedrivande. Särskilt om bolaget man köper har lägre värdering än man själv har. Det är dock sällan den nya marknadsandelen i sig självt som skapar det riktiga värdet, utan ett arbitrage på värderingarna.
Marknadsposition är en underskattad sak å sin sida. Är positionen så stark att t ex säljkostnaderna går ned för att kunderna har ens bolag top-of-mind, är det en faktiskt fördel i marknaden. Lyxen att kunna vara picky med kunder är ävek det direkt kopplat till marknadspositionen och nästan alltid en stark värdedrivare i form av hög prisacceptans och stort förtroende.
Varför är PR viktigt? Branding? Kundreferenser? Tydlig målgrupp/nisch? Produkt-eller tjänstekvalitet? Jo för det är sådant som bygger ens marknadsposition.
Stark marknadsposition handlar om att skapa sig en särställning som gör att man får fördelar i marknaden. Marknadsandel endast ett storleksmått, sällan med särskilt stort faktiskt värde.