Att Facebook är det hetaste företaget just nu är kanske ingen världsnyhet. Antagligen har ni inte missat några av nyheterna kring dem på senaste tiden: över 300 miljoner användare, nått break-even och står för 1 av 4 pageviews på hela internet i USA.
En siffra som imponerar ännu mer på mig är att de växer med cirka 500 000 nya användare per dag. Wow.
Facebook är det hetaste internetföretaget just nu. Samtidigt kan jag känna att de nu officiellt tillhör de stora giganterna, dvs spelar i samma liga som Google, Yahoo, Microsoft & Apple. Även om Mark Zuckerberg inte sitter på en lika fet plånbok. Än. Å andra sidan är de fortfarande egna och har inte blivit uppköpta som ex Youtube.
Vilket gör att man imponeras ännu mer. Wow.
Det är imponerande, helt klart! Du har väll inte missat att dom har 30 000 servrar och att Facebookanvändare laddar ned över 600 000 bilder i sekunder från sajten…!
Vad jag däremot tycker är anmärkningsvärt är hur dyrt det är att driva dessa tjänster. Världens största sökmotor tjänade multum efter ett par år – världens största sociala nätverk når break even. Självklart kommer Facebook vara en kanonbra affär, men klart är att det krävs mycket mer muskler än man kan tro vi första anblicken.
Såg de där siffrorna om 30k servrar. Insane!
Google vs Facebook är dock inte en klockren jämförelse, än så länge. Google tjänar multum för att de styr internets hittills bästa affärsmodell, sökannonser (och dessutom lyckades erövra hela textannonsmarknaden i ett svep) i ett ekosystem där de äger hela kedjan.
Jag tror Facebook också kommer kunna tjäna multum. Men det kommer inte vara en lika ”väloptimerad” affärsmodell som Googles, där de kan tjäna väldigt mycket pengar extremt effektivt. Facebooks stora pengar kommer mer likna traditionella mediebolags, där de tjänar mest för att de är största annonspelaren.
Eller, det som Henrik skrev om nu i veckan, på virtual goods (som Facebook- appsen tjänar mest på idag), http://www.torstensson.com/weblog/2009/11/must-read-on-virtual-goods-even-if-you.html .
Hej
Du har rätt i att jämförelsen inte är helt relevant (dom sysslar ju med helt olika saker!)
Men båda är ju kontextuella annonsbaserade intäktskällor med en sedan tidigare oöverträffad relevans inom sitt respektive område (FB har väl en bit kvar där…) så jämförelsen ligger ändå nära till hands.
Jämförelsen med mediebolag är bra! Den nya tidens sådana 😉