Om Postnords Kina-avgifter & vår oförmåga till global ehandel i stort

Det blev en stor nyhet av att Postnord kommer börja ta ut en saftig administrationsavgift för att lägga på moms på paket från Kina, tex för leveranser från Aliexpress och Wish. De här är några av de i antalet paket räknade populäraste ehandelssajterna i Sverige så det är potentiellt stora konsekvenser av detta.

I de flesta affärstidningar jublar de svenska e-handelsaktörerna, jag försökte som tillfrågad expert i Breakit också få fram att konsumenterna dock är förlorare.

Jag tänkte utveckla mina kommentarer i Breakitartikeln här i bloggen, eftersom jag känner att många vinklar blivit förlorade i den här frågan.

De globala fraktavtalen

Det finns globala frakt- & distributionsavtal som är ganska avancerade, som länge haft en effekt på e-handel. I dessa avtal anses ännu Kina vara ett U-land och paket samt brev därifrån subventioneras av de som anses vara I-länder. Det här gör att fraktavgifterna att skicka från Kina till Sverige ofta är lägre än att skicka inom Sverige.

Det här har blivit en konkurrensmöjlighet som utnyttjats under många år. Det här är en riktig problemställning att förändra och det som vi framförallt från politiskt håll borde jobba för att ändra. Rimligt och bra att det här kommer upp till ytan- men vi får inte glömma att avtalen är globala och inte enbart en svensk frågeställning.

Wish, Aliexpress, DX mfl & att det lika gärna kunde varit våra handlare som fick problem åt andra hållet

Även om vi pratar om alla dessa lågprisaktörer som Kinesiska, är de i mina ögon snarare globala aktörer likt Amazon. Wish är ett amerikanskt startup men har också dotterbolag i Europa, även om de flesta paketen skickas från Kina. Alibaba som äger Aliexpress är förvisso Kinesiskt men är också börsnoterat i USA och är likt Amazon extremt globala. DX har haft en del av sitt lager och operations i Europa i mer än 5 år.

Vi får inte glömma att Sverige i första hand är ett exportland och vi om några borde inse värdet av att inte sätta upp trösklar för andra att skicka saker till – eller etablera sig på andra marknader. Na-kd är globala precis som Wish är det. Skulle våra svenska ehandelsaktörer åka på den här typen av smällar på viktiga marknader hade de nog varit lite mer ödmjuka tror jag.

Lösa problemet på riktigt

Om det nu är ett problem med moms- och tullavgifter som inte betalas in låter det rätt osmidigt att göra det manuellt paket för paket helt oautomatiserat. Om Postnord istället tog innovationen till sig och blev en pionjär i att tex använda digitala flöden ihopkopplade med paketen så skulle man arbeta med problemlösning på riktigt. För ingen tror väl att det någonsin kommer vara hållbart i längden att gå igenom paket för paket manuellt oavsett vad de tar ut i avgift?

Ta innovationen till Postnord istället och var pionjär i saker som automatiskt avläsbara lösningar utan inscanning inklusive tex orderinformationen via RFID/annan teknik. Så alla paket skickade internationellt av Postnord skickar med information även om ordern, i samarbete med handlarna, inte bara distributionsuppgifterna. Hitta lösningar med teknik och innovation, så länge de skapar bättre kundupplevelse kommer det gagna alla såväl handlare som kund och Postnord. Jag kanske är naiv-men borde inte Wish ha all data Postnord behöver för att göra detta i princip helautomatiserat? Någon som ringt Wish och pratat?

Att låta kundernas paket ligga på en depå i väntan på att en Postnordadministratör lagt på tull och moms på ett paket med ett mobilskal av värde 25 kr är, tycker jag som kund, orimligt. Jag kan tycka att Postnord borde värna om sina slutkunder istället och inse hur kundfrånvänt detta är. Min naivitet är som sagt månne extrem, men jag trodde Postnord såg mottagarna som sina kunder också.

Postnord

Jag tycker Postnord gör många saker bra men senaste året har det med all tydlighet visat att bolaget har problem med att förstå sin verksamhet.

Visst är det mycket paket från Kina och andra länder. Jag är medveten om det. Tillväxten är enorm.

Men. Vi pratar om ganska förutsägbara saker ändå. Att ehandeln växer explosionsartat har Postnord vetat hur länge som helst. Cross-border e-handel är inte heller det någon överraskning, allt har pekat i den riktningen länge. Jag handlade på sajter som DX.com från Kina redan för 10 år sen. För att inte tala om de sjunkande brevvolymerna, som väl får man hoppas de har koll på ganska tydligt hur den kurvan ser ut.

Jag tycker det är ett smart PR-trick att dra bort fokus från Postnords egentliga problemställningar och skylla på den ökade ehandeln från Kina. I mina ögon låter det dock snarare som inkompetens att de inte förberett sig bättre, än att det är något konstigt eller dåligt.

Postnord borde älska ehandel, både inhemsk och cross-border. Det är hela fundamentet i deras framtid. Det enda egentliga viktiga att anpassa verksamheten till. Nu låter det som de tycker det bara är jobbigt. Visst det kanske inte är lönsamt alltid-men det handlar väl som alltid om att effektivisera processerna (se ovan) så borde volymerna snarare vara en skänk från ovan. Dessutom höjer de ganska kraftigt priserna för ehandlare precis och ger därtill sämre leveranstider i vissa delar av Sverige.

Nja, helt imponerad är jag inte. Möjligtvis av deras kommunikation som uppenbarligen lyckas ta bort fokus från deras egentliga problem.

Kundperspektivet

Som jag började med, vi får inte glömma kundperspektivet. Idag är det inte så mycket sämre upplevelse att handla av globala ehandlare som av svenska. Och tur är väl det – annars hade de flesta svenska handlare haft problem med att växa också pga deras stora exportberoende.

Jag tror på att kunderna och marknaden ändå bestämmer tillslut. Uppenbarligen har de gillat kunderbjudandet som aktörer som Wish erbjudit. Att motverka detta är endast kortsiktigt, när kundbeteendet så tydligt visar att de vill ha detta. Cred till Fyndiq för att ni affärsutvecklar istället för att bara klaga och testar det ni också.

Kunderna kommer inte bli glada när det här implementeras och även om det på kort sikt kan ge skjuts till vissa svenska handlare, så är det bara a small bump in the road för Wish mfl.

Ett större frågetecken är då de svenska handlarnas approach till cross-border och global handel. Jag tror man underskattar hur snabbt globalisering nu sker på framförallt ehandelsmarknaden, där det kan gå snabbt att bli omsprungen. Idag har det aldrig varit enklare att nå sin målgrupp effektivt på global nivå, samtidigt som lokalisering blir allt enklare och dito logistiklösningar. Lägg därtill vad alla inom ehandel vet, att skalfördelar är enorm hävstång i. Sverige räcker inte för de riktigt stora skalfördelarna, volymerna kommer när det blir mer globala volymer. Tyvärr hänger det här ofrånkomligen ihop med kunderbjudandet, med bättre skala kan du ofta skapa ett bättre erbjudande. Wish är ett utmärkt exempel på det.

Sammanfattningsvis

Jag tycker det varit spännande att följa konsekvenserna av globalt ojämlika fraktavtal, förändrade konsumentbeteenden och Postnords allt större desperation. Uppenbarligen har få förstått dessa förändringar på förhand.

Frågan är bara nu hur bra alla som hyllade den här vändningen har förstått konsekvenserna av den? Det var säkert dags för en motreaktion, jag är bara inte så säker på om just den här reaktionen skapar något bättre över tid.

Annonser

One thought on “Om Postnords Kina-avgifter & vår oförmåga till global ehandel i stort

  1. Spot on Anton. Det virker som om Svenske (Og danske) Ehandlere jubler over ineffktive kontrolhåndtering, urimlige høje afgifter og generelt dårlligere vilkår for slutkunderne. Den attityde at det er ok med dårligere vilkår for forbrugerne fra Nordiske Ehandlere er gift, dræber nordisk invovation og sætter Nordisk Ehandel tilbage i det international ræs.

    Desvære er jeg bange for at der går politisk spind i dette som du skriver, vilket nok resulter som med Uber i Norden.

    Som jeg ser dette er det et selvmål for Nordiske ehandlere.

    Ps: founder af WISH er Polsk. Kunne ligeså godt have været en Dansk eller Svensk som vi nu var ved at bremse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s