Förändringens tid kräver förändringar även av redan bra webbtjänster

Det är viktigt att våga förändra sin webbtjänst hela tiden. Även förändringar som till en början kan tyckas göra riktigt ont.

Två webbtjänster som verkligen vågat förändra sig ofta och ganska mycket är Facebook och Gmail. Två av web 2.0-världens största succéer.

Facebook ändras varje vecka och beteendet följer med, snabbare än någon annanstans. När de gav större fokus till status updates började de blossande diskussionerna under dessa få bättre fart än någonsin. När de gav tredjepartsapplikationerna mindre fokus fick dessa färre användare men kvalitén ökade.

Gmail har kanske inte gjort lika stora förändringar som Facebook men ändå märks de småändringar de gör extremt tydligt. Deras förbättrade labels som de ändrade i veckan inte minst, vilket åtminstone för mig gav dessa mycket större värde. Och de har ju labs med många innoativa nyheter både nu och då.

Det är förstås att ljuga lite men jag tycker Flickr och Myspace inte förändrats nånting sedan jag började använda de två tjänsterna.

Myspace har väl iförsig bytt design ett par gånger, men jag har ärligt talat aldrig märkt någon skillnad. Och trots hyfsat aktiv användare av Flickr har jag aldrig sett någon förändring där över huvud taget. Det händer säkert mycket utanför mitt synfält (jag är t.ex. inte särskilt intresserad av geotaggning för mitt användande än vilket gör sådana features rätt värdelösa, och uppsnappas inte av mig) men inget som jag märkt av. Inte ens de självklara svagheterna som man kan irritera sig över (t.ex. en ”ladda ned alla mina bilder i originalupplösning”-knapp som jag gärna skulle vilja ha) har fixat sig med tiden. Och sure, konceptet funkar ju. Jag hänger kvar. Men ändock, jag vill se saker hända med tjänsten.

”Varför ändra ett vinnande koncept” är skitsnack. Det är förändringar vi egentligen gillar, speciellt om de i slutändan gör tjänsten bättre. ”Låta tjänsten lyfta ett snäpp till” gäller även för våra älsklingstjänster som redan är sjukt bra. Vi kommer gilla’t om de bara vågar.

Annonser

6 thoughts on “Förändringens tid kräver förändringar även av redan bra webbtjänster

  1. Jag är övertygad om att Gmail kommer förändras mer än övriga under den kommande perioden dock. Wave öppnar nog upp för en hel våg (!) av förändringar på en lång rad av Googles applikationer.

  2. Finns Gmail överhuvudtaget kvar när Google lanserar Wave? Wave ersätter ju e-mail i Googles värld.

    Det om något vore ju en radikal förändring av tjänsten som Anton efterlyser… :=)

  3. Aha, kan man ladda ner alla bilder i ett set, tag, album etc på Flickr? Något jag saknat och inte trodde fanns. Får kolla efter det igen då!

  4. Aha, det var en dubbel negation eller så som lurade mig – ja jag vill också ha den funktionen, varför finns inte den egentligen. Får dra ett mail till Flickr då helt enkelt 🙂

  5. Gällande Flickr håller jag helt klart med. Det har inte hänt något alls. Men att det är så enkelt och avskalat, inte massa funktioner hit och dit, gör att jag gillar det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s