SuperAntons guide till konferensdjungeln

Såhär under den stora konferenssäsongen varje år, våren, finns det inte ont om tillfällen att träffa likasinnade e-handelsvänner. Det är knappt så man hinner bli nykter mellan tillställningarna.

Jag tycker om e-handelskonferenser. De är både trevliga, givmilda, välproducerade och insiktsfulla. Dock väldigt olika. Så för att reda ut den här djungeln av gratisskumpa, säljföreläsningar, standup-konferencierer och taxiköer så har jag gjort en liten sammanfattning. Ej komplett. Och något subjektiv, eventuellt.

Världens farligaste möte
För den som gillar avdragsgilla nöjen. Utklädnader! Karuseller! Alkohol! Bubbelpooler! Jag har nog aldrig hört någon nämna något de lärt sig något på VFM men onekligen händer saker här som etsar sig fast på minnet av helt andra orsaker. Det går dock ha kul och skapa nytta samtidigt – och det gör VFM på ett säreget och snyggt sätt får man verkligen säga.

SEBC
Jetshops klassiska (?) e-handelskonferens som jag inte varit på sen den startade. Det ryktas dock om att det här både är en konferens med inspiration, insikter och att det kanske finns lite festlig stämning mot småtimmarna även här. Vad mer kan en begära? Jag var väl sisådär 21 år när jag var där senast, så det kanske är dags för ett besök igen!

Emeet
För den som vill ned på nitty-gritty-nivå och verkligen ha nörderi, konkreta saker och vara del av communityn. Här har man inget att hämta om man tänkt stå längst bak i en stor sal och gömma sig. För engagerade, konkreta personer som fortfarande tycker senaste SEO-taktikerna eller hacks för att få bättre fraktavtal är värdefullt. Lite mer gemytlig stämning, lite mer kramar och lite mer entreprenöriellt. Mer företagare än tjänstemän, det är väl ändå lite härligt? Måste nog ändå påstå att detta är min favorit alla kategorier, även om alla har sin charm såklart.

Dcongress
För den som faktiskt vill göra affärer med leverantörer, för den som tycker presentationerna som är säljiga ändå kan vara riktigt lärorika, och för den som gillar mässgolv. Det är bara på Dcongress en icke-säljande föreläsning avslutas med publikfrågan ”men jag kom hit för att ni skulle berätta om hur er tjänst fungerar, kan ni inte förklara det?”. Mässan är dock unikt bra i Sverige och det är exceptionellt hur efterfesten spårade ur för att vara så många annars rätt strama tjänstemän på samma ställe. Jag måste ändå säga att detta blivit ett av de mest värdefulla ställena för oss som även vill göra affärer på konferensgolvet, inte bara lära oss saker eller ha kul. Bra jobbat, Svensk Digital Handel.

NES
För den som vill ha inspiration, välproducerat och en riktig branschfest. Med betoning på inspiration, detta är mer för att få energi än för att få insikter skulle jag vilja påstå. I år är bland annat Jan-Ove Waldner på talarlistan. Lite oklart vad vi e-handlare ska lära av honom – men det är ju aldrig fel att lära sig vinna (?). Oavsett vad är detta en riktigt bra branschkonferens som jag hoppas fortlever i samma goda anda som förut trots Sara’s sorti. Det är ju svårt att inte ha trevligt och få ut något av det här, ändå. Detta är också konferensen för den som gärna vill slippa bo borta (om du nu är Stockholmare), ta en bulle hem liksom så är du hemma på en kvart! Bara en sån sak!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s