I en FB-grupp häromveckan var det en e-handlare som frågade ”vad kan jag göra för att öka konverteringen”. Svaren? De flesta föreslog större knappar, ny meny, a/b-tester, heatmaps osv. I sig bra tips-men kanske inte det första jag skulle tipsa om.
Det finns såklart alltid förbättringar att göra inom de områdena. Man bör jobba med UX, navigation och datadriven design. Desto mer man gör, desto bättre brukar det gå. Självklart.
Men. Man bör alltid fokusera på de rent fundamentala sakerna först, innan man sysslar med för mycket finlir som vilken färg det är på köpknappen. Klassisk affärsutveckling snarare än ”finskalig webbanalys”. Saker som:
- bättre priser än konkurrenterna
- bättre sortiment (vissa produkter även unik med?)
- djupare/större sortiment
- jobba mer med de trafikkällor som har högst konvertering/ där folk är närmast köp (oftast Google)
- bättre produktbeskrivningar, bilder etc än alla konkurrenter
- bättre fraktalternativ
- bättre betalningsalternativ
- bättre villkor (returer etc)
- billigare frakt, snabbare frakt
- säljande kundservice, förslagsvis använda chatt o tel väldigt mkt
Det är lätt att glömma bort, men det är handel vi pratar om. Enklaste sättet att sälja mer och få fler besökare att köpa både i en fysisk butik och en onlinebutik är att förbättra ens kunderbjudande. Pris, sortiment, service.
Bättre erbjudande är absolut bästa konverteringstipset. Byta färg på knappar kommer aldrig ge samma effekt. En något hårddragen jämförelse är en offlinebutik. Är byta dörr, skyltfönster, hyllor, upphängning lösningen på alla dina problem i en fysisk butik? Inte i en onlinebutik heller! Så världens bästa konverteringstips är att göra ditt kunderbjudande starkare. Fundamentalt.
Så kan du byta färg på köpknapparna lite senare.