Kan man driva storskalig e-handel med WordPress?

Jag är ett stort fan av WordPress. Den här bloggen är såklart WordPress. Jag har, i princip, använt det sen det kom på 100-tals olika egna sajter. Det här är jag inte ensam om, eftersom det numera är världens största CMS.

Det är därför inte så konstigt att de som ville driva e-handel på WordPress började dyka upp. Då kom såklart massor av varianter på detta, open source som det ändå är, och den stora vinnaren på detta var Woocommerce. Woocommerce är ett oerhört kompetent e-handelssystem, helt byggt på WordPress, och använts av miljontals e-handelssajter. Numera är de som byggde Woocommerce dessutom köpta av WordPress, så det är relativt ”framtidssäkrat” ur det avseendet.

Jag älskar Woocommerce. Headler ligger på det. Stor andel av de e-handelskunder jag jobbar med (särskilt varumärken som ex Dagmar, Mateus) ligger på Woocommerce. Det är ett självklart val skulle jag vilja påstå om man är relativt tidigt på sin e-handelsresa, eller om man t.ex. är ett varumärke där ens kundupplevelse är i fokus och där man inte har 1000-tals produkter. Även om det passar för många aktörer.

Den här frågan är ofta ställd till mig. Hur länge ska man ha Woocommerce? Hur skalbart är det? Det går att omsätta mycket pengar på Woocommerce. Faktiskt så är det mycket mer skalbart än vad många tror. Det finns dock vissa saker som gör det lite tunggrott, t.ex. om man har väldigt många produkter.

Det är däremot så att Woocommerce inte är enda sättet att använda WordPress för sin e-handel. Eftersom många e-handelsplattformar går att använda CMS ovanpå, eller förutsätter att, så är detta även ett alternativ. WordPress som CMS är oerhört skalbart och har dessutom väldigt många fördelar. Detta sätt att använda WordPress på för sin e-handel är relativt få som pratar om, vilket jag tycker är synd.

Använder man en headless e-handelsplattform, eller en e-handelsplattform som stödjer ett CMS ovanpå, fungerar ofta WordPress utmärkt. Jag skulle vilja påstå att många som idag kör Woocommerce och ”växer ur det” vid någon tidpunkt, borde kika på det här. Definitivt är det något jag kommer prata med fler av mina kunder om. Grebban har redan flera kunder som är igång med att lansera sin e-handel med just WordPress+ en headless e-handelsplattform framöver. Istället för att t.ex. växa från Woocommerce till Magento skulle jag säga att en headless e-handelsplattform med WordPress är ett mycket smartare sätt att växa på. Även om det aldrig är binärt, Magento mfl andra plattformar är också mycket kompetent för många.

Så varför är WordPress (CMSet) så bra för e-handel?

  • Det är relativt lättviktigt och gör att man bestämmer mer eller mindre exakt så man vill ha det. Begränsningarna är få, om ens några.
  • Det är mycket enklare att få till en bra kundupplevelse på WordPress än i t.ex. Magento. WordPress är relativt ”enkelt” och du bygger på det exakt som du vill, vilket gör det väldigt agilt och enkelt att skapa bra upplevelser. Magento är ganska stolpigt och du får ”bygga om” Magento för minsta lilla. Wordpress börjar du med relativt lite och bygger på det efter dina behov, Magento är relativt stolpigt och du får ”skala bort” och ”anpassa” det som finns för att få det bra. Bygg på, istället för skala bort, om man förenklar det lite.
  • Väldigt många har arbetat i WordPress, vilket gör det enklare för personal och dyl.
  • Det är viktigt med content idag på nästan all e-handel, oavsett om det handlar om SEO eller en bättre kundupplevelse, och detta är verkligen WordPress kick-ass på. Hur många e-handlare kör inte en WordPressblogg vid sidan av för att de är så mycket bättre på detta än alla andra plattformar? Nu kan det vara integrerat i faktiska butiken från dag 1.
  • Det är gjort för att vara väldigt agilt, anpassningsbart och för att stödja att man arbetar med kundupplevelsen kontinuerligt. Utan tvekan billigare att utveckla i än andra CMS också, på grund av det stora antalet utvecklare och byråer (även om ytterst få är vana vid den här typen av e-handelsuppsättningar, vilket är synd).
  • Skalbart. Ja, oerhört skalbart. Många av världens mest trafikerade webbplatser kör WordPress redan, det är världens största CMS och världens kanske största open source-succé.
  • Det är oerhört välgjort för SEO och sök generellt. Jag skulle vilja dra det så långt att det faktiskt är svårt att göra dålig SEO med hjälp av WordPress nuförtiden.

Finns det några nackdelar då?

Många har en bild, har jag märkt, av att WordPress inte är säkert. Detta är faktiskt inte sant. WordPress är säkert bara man sköter det som det är tänkt. De kunder som Grebban t.ex. förvaltar har inte haft ett enda säkerhetsproblem. Det handlar om att göra det seriöst, uppdatera ofta, och se till att bevaka. Ingen raketforskning. Eftersom det är så stort CMS täpps alla säkerhetshål till extremt snabbt.

Ett annat vanligt motargument till WordPress är snabbhet. Och jodå, det går att bygga snabba sajter på WordPress. Återigen handlar det om att göra det ordentligt. Både Angular och React, som många nämner när man pratar om att bygga snabba sajter, fungerar utmärkt med WordPress. Det, ihop med många andra initiativ, gör att det går att skapa oerhört snabba och konkurrenskraftiga sajter.

Det är, faktiskt, underskattat som CMS för e-handel

Jag tror många, och då menar jag verkligen många, underskattar WordPress som CMS. Det skulle fungera med de allra, allra flesta aktörer att använda WordPress ovanpå sin e-handelsplattform som CMS. Oavsett skala, eller storlek. Sedan kan det finnas andra anledningar att välja andra CMS, men jag tror många gör sig en tjänst genom att kolla in det.

Annonser

One thought on “Kan man driva storskalig e-handel med WordPress?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s