Idag lanserade google en ny tjänst, för en gångs skull inte i betaversion. Den heter Google Analytics och verkar helt okej, om den nu fungerar en enda gång. För när jag försökt testa här under eftermiddagen har det inte fungerat. Men men.. Klippt från IDG.se:
De som testat Google Analytics tycks vara positiva. Financial Times webbplats har sedan juni utvärderat verktyget.
– Vi fick en väldigt specifik inblick i vår trafik. För stora organisationer har den alla rapportfunktioner du behöver för att förstå vad dina besökare gör, säger Emily Jipson som är produktchef för FT.com till InformationweekGoogle Analytics ska ersätta det enkla analysverktyg dom idag finns i Googles annonsprogram Adwords. Adwords får ett nytt gränssnitt för kontoägarna, med tre olika vyer: för företagsledning/chef, för webbredaktörer, och för marknadsansvariga.
Verktyget innehåller även en funktion som automatiskt importerar kostnadsuppgifter för roi-rapporter (return on investment), så att reklamköpare kan se hur mycket de betalar för sina annonser i förhållande till hur mycket pengar de tjänar på dem, skriver news.com.
Det lovar ju gott, helt klart. Men Google börjar få monopol på mycket nu.. Det finns knappast något företag som utvecklar lika många och bra produkter som Google för tillfället, snart lär de väl ha hela internetmarknaden som i en liten handske. Man får hoppas att något sådant inte sker.. Tills dess gottar vi oss gärna i nya Google tjänster!
Länkar:
Google blog
Google Analytics
Uppenbarligen är våra besöksdata värda $495 per månad – kan vara värt att tänka på…
Det är lite otäckt att ett företag samlar på sig så mycket information om oss och vårt surfande. Det går inte att komma ifrån.
Beware of Googlezon. Watch EIPC 2014 and you will know how Google became the largest intelligence corperation in the world 🙂
http://www.robinsloan.com/epic/