Nya samarbetssajten N24 mellan Svenska Dagbladet och Aftonbladet har alltid bra och intressanta nyheter. Som att Telia satsade hela 559 miljoner kr på reklam förra året. Det är mycket pengar. Det är konstigt att det alltid är statliga eller delvis statliga bolag som annonserar mest, och har gjort så de senaste åren. Svenska spel har dock nästan klarat sitt mål på att minska sina reklamutgifter med 20 procent. Så det sker förbättringar på vissa områden i alla fall.
Intressant är också att Coop Sverige faktiskt har högre reklamkostnader än Ica. Då är visserligen inte Direktreklam inräknat men det syns att Coop faktiskt satsat rätt mycket på reklam förra året. Sen den stora prissäkningen har det dock avtagit, har jag själv märkt av Coops annonsering. För de lovade lägre priser mot mindre reklam. De har sänkt reklamutgifterna i alla fall lite…
Hela listan:
Största reklamköparna 2005
(förändring i procent sedan 2004 inom parantes)
Telia 559 miljoner kronor (+6)
Kooperativa Förbundet 464 miljoner kronor (+7)
Ica 460 miljoner kronor (-2)
Procter&Gamble 426 miljoner kronor (+7)
Volvo 387 miljoner kronor (+15)
Saab-Opel 345 miljoner kronor (+18)
Carlsberg 330 miljoner kronor (+35)
Föreningssparbanken 325 miljoner kronor (+33)
Volkswagen 314 miljoner kronor (+27)
3 306 miljoner kronor (+10)
Från N24..
Å andra sidan spelar Telia i en av de mest konkurrensutsatta och reklamtäta branscherna, precis som dagligvarubranschen (ICA och Coop) också måste göra mycket reklam. Telia är ju inte direkt statligt… och Kooperativa förbundet är något helt annat än Coop.
Japp, teliaresonemanget håller ja gmed om. Och att ica och Coop är i sådana branscher (även om deras reklam inte alla gånger är den mest effektiva).. Kooperativa förbundet är inte jag som är ansvarig för att det står, det är faktiskt vad som stod på N24. Iochförsig är det ganska mycket samma sak. Coop är ju minst sagt en del av Kooperativa förbundet.