1. Googlejournalistik har bytts ut till Facebookjournalistik.
Först googlejournalistiken (”en sökning på X ger 140.000 länkar…”), nu facebookditon (”en protestgrupp mot X har redan 15.000 medlemmar…”)
2. Nästan alla webbtjänster och inte minst mediesajter bygger för att få mer Google-trafik. Facebook har gjort förändringar i SEO-syfte (och börjar bli riktigt duktiga på SEO, faktiskt), Twitter likaså och tidningarna (the old guys) försöker t.o.m. få Google att prioritera upp deras sajter gentemot andras i sökresultaten (något som aldrig kommer hända, givetvis).
Och självklart finns det en anledning till detta: de får extremt mycket trafik från Google. I nästan alla fall pga deras långa svans, Facebook och Twitter på att de rankar högt på nästan alla namn och tidningarna på nyheternas stora spridning. En inte helt vanvettig siffra (men påhittad av mig) är att en majoritet av nätets sajter får 30-40% av sin totala trafik från Google. Troligtvis mer.
3. Freemium! Det är inte bara Chris Anderson som snackar, freemium slår igenom som affärsmodell i kristider! Tyda (oväntad) och Twitter (väntad) två bra exempel.
Håller med dig helt… tre tydliga trender som sträcker sig utanför webbnördarnas sfär.
Sant, har märkt de med Facebook också. Men det skrivs fortfarande en hel del om Google..