”Googles viktigaste lansering var en url, inte en telefon”

Igår lanserade Google sin senaste Android-mobil, Nexus One. Michael Arrington tycker den är bättre än iPhone och hyllar den på de flesta punkter förutom batteritiden.

Även om andra inte tycker den är lika imponerande, så är Google Nexus One banbrytande. Inte för dess teknik, men för Googles nya försäljningskanalgoogle.com/phone.

Telefonen kommer alltså att säljas i en webshop på Google.com, icke operatörslåst eller med ett T-mobile abonnemang.

Det här beslutet är banbrytande och lär bli början på slutet för mobiloperatörernas dominans i mobilbranschen. Google visar nämligen att de inte vill låta mobiloperatörerna styra säljkanalen i framtiden och att slutkonsumenten ska ha möjlighet att köpa icke-operatörslåsta mobiler och välja operatör fritt.

Det här är ett viktigt statement.

Today, the web store allows you to purchase the Nexus One without operator service or with service from T-Mobile USA. We expect to add more operators, more devices and more countries in the future, including Verizon Wireless in the U.S. and Vodafone in Europe. To learn more about the Nexus One, and our new web store, we recommend checking it out for yourself by visiting http://www.google.com/phone. We look forward to seeing how our new program and the Nexus One contributes to accelerating innovation on mobile products for the benefit of users worldwide.

Och det är inte bara ett viktigt statement, det är också tvärtemot Apples approach med iPhone till mobiloperatörerna – där kunderna blir än mer inträngda och upplåsta än tidigare. Att iPhone bara går att köpas icke-operatörslåst i länder som Italien, där det är lagstadgat, är ett tydligt exempel. Google visar att de menar allvar med att förändra mobilmarknaden till en öppnare, mer innovationsrik och enklare mobilmarknad med fler aktörer.

Däremot är Apple och Google lika i det avseendet att de vill styra säljkanalen. Liksom Apple satsat på Apple Store på Apple.com kommer Google göra detsamma på Google.com. Vartefter Google lanserar fler fysiska produkter lär detta bli än tydligare.

Men, just nu: låt oss nu bara få Nexus One till Sverige. Icke-operatörslåst, OFC.

Annonser

3 thoughts on “”Googles viktigaste lansering var en url, inte en telefon”

  1. Den som sitter närmast slutkonsumenten och äger kundkontakten är den som har störst möjlighet att tjäna mest pengar så det är en strategi som helt klart makes sense.

    Apple lyckades otroligt bra med detta också med introduktionen av iPhone där de lät bara en operatör få ta hand om godiset och där det lär ha varit väldigt låga marginaler för den operatör som efter nationella ”slagsmål” vunnit.

  2. Kommer onekligen bli intressant att följa om Google kommer att lyckas med att ”stänga ute” mobiloperatörerna. Lite trist att mötas av ”Sorry, the Nexus One phone is not available in your country” när man besöker google.com/phone

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s