Hur skulle du beskriva utvecklingen just nu?
Om det förra decenniet ofta handlade om Moore’s lag (om den expotentiella utvecklingen i processorkraft), handlar utvecklingen just nu om den mångdubbla (rent otroliga!) hastighet med vilken sociala strukturer utvecklas.
Jag tycker Morris Packers sammanfattning av utvecklingen just nu är helt brilliant.
“Most companies treat social media like interactive marketing which is computer to consumer, social media is people to people”
From Jeremiah Owyangs podcast “Why Most Brands Fail at Social Network Marketing“.
För min del är sociala medier ett sätta att fördjupa och bredda kontakter. En bro till en plats där geografi, erfarenhet, ålder eller nationalitet inte spelar någon roll. En värld där nykomlingar kan bemöta mästare, dvärgar är lika långa som jättar och där stora och små avslöjar sig lite mera. Du kan idag få nya beundrare och imorgon tappa dem alla.
Du kanske inte ska ”sälja” ditt varumärke men du kan på ett bättre sätt berätta vem som står bakom den, du kan få lojala och medvetna byggare till ditt varumärke om du själv spelar ett ärligt spel.
Och jag hoppas att sociala medier INTE kommer till en säljarens portfölj bland andra reklam- och mediekanaler.
2010 kommer att handla om att lyssna och kommunicera inte att meddela och undervisa.
Gott 2010 för oss alla, elwira kotowska