”Path shows that apps do get second chances, but only if they come out completely rethought. The initial reaction still makes or breaks the product because it is carried so far by social media. It is getting harder and harder for products to hide in obscurity until their founders figure out what consumers really want. Reputations are made, or broken, in realtime. The details matter.”
Jag tycker mig se en tydlig trend den senaste tiden att det är de startups med en ganska så förfinad produkt redan vid lansering som även får traction. En slags motreaktion till ”minimum viable product”-tänket, där även de mest obskyra betaversionerna kunde bli hypade in i oändlighet för ett par år sedan. Det krävs mer än en bra idé och en enkel betaversion för att få någon att reagera, vare sig det är branschpress eller användare. Desto bättre produkt från början, desto bättre möjlighet att lyckas. Details matter.
Instagram, Square, Izettle, Wrapp, Spotify, Dropbox, Quora, Soundcloud och Toca Boca är bara några exempel på fantastiska startups som lanserats de senaste åren med en slick finish och nästintill färdig produkt från start. Och lyckats ofantligt väl.
Oink, Amen, 6wunderkinder, Readmill och ovan nämnda Path är några andra exempel. Startups med produkter som kanske inte har haft de mest välutvecklade koncepten från dag ett men där deras grymma finish från densamma gjort att de ändå blivit hyllade. Med resultatet flygande start.
Alla nämnda har med en approach inte helt olik Apples ett produktfokus.
”Usually, business are profit-first, not product-first. They’re usually run by people who want to build their bank accounts, not amazing products. Usually, the head of design isn’t a damn knight.”
Det är kanske vad som krävs för att lyckas i dagens realtidsdömande startupvärld. En snabbväxande trend bland lyckosamma startups verkar det vara hur man än vrider och vänder på det.
Intressant iakttagelse, om jag utgår från mig själv och vilka tjänster/produkter jag använder så stämmer detta in väldigt bra. Här är en annan intressant artikel: http://bokardo.com/archives/the-golden-age-of-design-in-startups/
/John
Intressant artikel! Tack!
Helt rätt. En av de underliggande anledningarna är också att UX och visuell design fått en högre status hos de riskkapitalister som finansierar startups. (Om det gäller dem du listar låter jag vara osagt.)
Ytterligare en anledning är att majoriteten av de eleganta apparna kommer från entreprenörer och team med bakgrund i länder där förståelsen för värdet av god design är högre än här i USA, generellt.
Och en tredje och sista är att de som startar en del av de nya bolagen kommer från en visuell och inte teknisk bakgrund som tidigare.
Oavsett vilket vinner vi alla på det!