De nya spelreglerna

En formulering jag använt ofta de senaste månaderna är att ”vi vill konkurrera på de nya spelplanerna, App Store och Facebook Social Graph”. Som en slags motreaktion till den nästintill monopola situationen med söktrafik från Google.

Google är utan tvekan den viktigaste tillväxtplattformen för de flesta idag, särskilt hos de transaktionstunga aktörerna inom till exempel ehandel. Något som idag håller på att förändras.

En av de största fördelarna med att Apple App Store slagit igenom så stort de senaste åren är att vi fått en ny distributionskanal. Google har inte längre ensamrätt till spelplanen, det finns även möjlighet att lyckas i App Store. Vilket tillsammans med Facebooks sociala (virala!) graf blivit en ny maktfaktor. Att bli en ”Top App” i App Store är ett minst lika attraktivt sätt som att lyckas skaffa sig söktrafik från Google, om än något svårare för long tail-aktörer (inkl nationella satsningar på enskilda marknader).

Detta gör att många aktörer tvingas fokusera på nedladdningar, eftersom det är det som driver upp placeringarna i topplistorna. Om du startade från scratch idag, skulle du börja med att optimera för nedladdningar i App Store eller för söktrafik i Google?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s