Rationell ehandel vs emotionell ehandel

En stark ehandelstrend de senaste åren är emotionell ehandel, med tjänster som Pinterest.

Ända tills nu har ehandel i mångt och mycket handlat om att utnyttja den rationella och databaserade fördelen med internet. Tjänster som Prisjakt, Pricerunner, Testfreaks, Blocket, Amazon är uppbyggda för att göra det enkelt att jämföra specifikationer, metadata. Beteendet har varit att söka efter specifika saker, hitta de, jämföra, besluta och sedan eventuellt köpa. Google har varit allsmäktig när det gäller ehandel, där den långa svansen stått för majoriteten av försäljningen. Fler produkter, fler specifika sökare, fler avslut.

Databaserad ehandel passar många av de produktkategorier som blivit populära i ehandelns begynnelse. Böcker, hemelektronik, bläckpatroner, resor. Saker som säljs på pris och hårda fakta. Specifikationer, betyg, googlingsbara.

De senaste åren har den emotionella ehandeln börjat finna sin form. Pinterest, FAB, Fancy och Hemnet är bra exempel på detta. Inspirationsinriktad handel, istället för databaserad.

Egentligen är det inte så konstigt. Offlinehandeln drivs till väldigt stor del av inspirationsinriktat handlande, ”fönstershopping”. Vi inspireras, handlar. Jämförande analytisk är sällan egenskaper hos handlande personer på Gallerian.

Och om jag får titta in i framtiden, så tror jag att inspirationsinriktad emotionell ehandel kommer explodera närmaste 5-10 åren. De första 20 åren i ehandelshistorien handlade om databaserat handlande, ofta mansdominerat, med prisjämförelsesajter och Google i spetsen. Detta kommer ej försvinna, men nu haglar möjlighterna inom emotionell ehandel. Jag tror få ehandelssajter som säljer produkter som passar bra för en inspirerande införsäljning kommer se ut som CDON i framtiden, utan snarare som Pinterest eller Instagram. Kategorier som heminredning, kläder, mode, skor, mat, kultur, upplevelser och boende. Och då är kanske inte Google och Prisjakt allsmäktiga för att skaffa trafik längre, utan även Pinterest och Fancy blir viktiga för många ehandelsaktörer. Sök kompletteras med inspiration.

Advertisements

2 thoughts on “Rationell ehandel vs emotionell ehandel

  1. Inspiration OCH personalisering, det är det som kommer att göra skillnad inom en inte allt för lång framtid. Affärer görs mellan människor, inte mellan företag och när den stora massan konsumenter kommer ut på nätet så vill de till skillnad från nätnördar och early adopters faktiskt veta VEM de gör affärer med, inte bara vilken firma. Så den som vågar inspirera och vara personlig kommer att vinna framgång i morgondagens ehandel. Det är mina 50 cent iaf. /P

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s