Så får du fler lyssnare till din podcast

Podcast

I podcastens barndom var jag inget stort fan av formatet, den enda jag lyssnade på kontinuerligt var Whats Next. Jag förstod aldrigt riktigt formatet, eller när jag skulle hinna lyssna. Å andra sidan lyssnade jag heller aldrig på radio, så det var kanske ljudmediet i den bredare bemärkelsen som inte passade min mediekonsumtion just då.

Ej heller i början av renässansen för poddarna förstod jag mig på fenomenet, Filip & Fredriks podcast må vara rolig men det är inget som jag orkar lyssna på. Tillslut blev jag dock frälst. Inte på grund av Filip & Fredrik, Alex & Sigge eller någon av de andra stora svenska poddarna utan för att jag hittade poddar som Börspodden, Startuppodden, Sparpodden, Digitalpodden, Värvet mfl. Helt plötsligt hittade jag poddar som intresserade mig ordentligt och som jag faktiskt fann tillfällen att lyssna på. Framförallt på resande fot (tåg/flyg) och hemma (när man diskar).

Och så förra året drog jag igång två poddar. Alltidpodden (nedlagd efter bara 2 avsnitt) och Ehandelspodden. Nu har jag hunnit göra 16 avsnitt av Ehandelspodden och den växer för var dag som går. Planen är att öka på utgivningstakten och kanske konceptet i sig självt. Jag är väldigt stolt över de 16 avsnitt jag hittills släppt och över det fina intresset som uppstått kring podden. Stay tuned for more!

Allteftersom podden har blivit mer populär har jag fått frågor från andra om hur man lyckas få lyssnare till sin podd. Jag är ingen expert, jag lär mig fortfarande, men då frågan dök upp i en tråd på en FB-grupp tänkte jag ändå ta tillfället i akt och dela med mig lite av mina erfarenheter. Det är även sådana saker jag snappat upp från andra poddar som verkar fungera bra. Många av tipsen är av typen ”ja men det är väl självklart”, men kanske hjälper de nån.

Så får du fler lyssnare till din podcast

1. Ha kontinuerlig utgivningstakt
Detta är jag inget bra exempel på men ser man på de flesta poddar som har många lyssnare så finns ett kontinuerligt flow. Man måste vara i folks medvetanden tillräckligt ofta. 1 gång/vecka helst, men åtminstone varannan vecka. Det har jag som ambition att ha nu, även om jag misslyckas rätt ofta. Rätt självklart tips egentligen, men ack så viktigt.

2. Ha en distributionspartner
Börspodden distribueras ut av Avanza, Sparpodden ges ut av Nordnet, Ehandelspodden samarbetar med ehandel.se, Startuppodden publiceras på Veckans Affärer, Digitalpodden har DI. Att hitta partnerskap med en tidning, en sajt eller annan aktör som har samma målgrupp som din podd är en fantastisk möjlighet att boosta läsandet. Några trix som ger skillnad här har jag märkt är att t.ex. se till att ha en Soundcloudspelare högt upp i artikeln om podden, inte bara länka till t.ex. blogginlägget. Direktspelandet är mycket högre än vad man tror, alla lyssnar inte via iTunes Podcaster, och detta blir rejält mycket högre om man lägger in det direkt i distributionspartnerns artikel.

3. Tagga rätt & SEO
Återigen en sak jag är riktigt kass på, man hittar inte ens ehandelspodden i iTunes när man söker på ”ehandel”. Folk letar dock podcasts, så se till att bli hittad. Förvånansvärt många hittar till ehandelspodden.se via att ha googlat ”podcast e-handel”.

4. Ha gäster med followers
Ett av de enklaste sätten att nå ny publik är att ha gäster i podden som själva sedan sprider episoden i sina sociala kanaler etc. Denna taktik har jag använt under många år för gästbloggande och intervjuer till bloggar, men fungerar såklart lika bra för podcasts.

5. Erbjud möjlighet att prenumerera (på flera sätt)
En av de bästa sakerna vi gjorde med Alltidpodden var att vi gjorde det möjlighet att få ett epost när en ny episod finns ute. Det är lätt att tro att de som vill prenumerera lägger in podden i iTunes prenumerationslista, eller i Soundcloud, men då dessa är så dåliga på att notifiera användare om nya avsnitt kan det vara smart att få sina lyssnare att bli mer engagerade genom att bli påminda/prenumerera på andra sätt. Epostlista är ett sätt, såklart, men även att få lyssnarna att följa på Twitter, Facebook eller Instagram kan vara en bra metod. Många har också podcastspelare där de lägger in RSS (särskilt på Android), så se till att sprida RSS-feedet.

6. Försök bli featured i iTunes
Alla som bygger iOS-appar vet hur stort App Store-featuring kan slå. I podcastvärlden är effekten inte riktigt lika imponerande men det är klart att den gör skillnad. Så hur får man med den? Se till att följa alla krav som Apple gått ut med, för det första. Sedan få massa bra betyg, många nedladdningar (gärna i acceleration, så rätt många samma dag) och ha bra metadata (t.ex. episodtexter, om podden-text) och hög ljudkvalitet. Och se till att du har några episoder ute, för de featurar sällan en podd med 1-2 avsnitt.

7. Hype
Kanske stating the obvious här, men att få upp hypen kring podden är det bästa sättet att skapa intresse. Twittra, Facebooka, Dela och pusha för den. Ens största tillgång är faktiskt de egna kanalerna man redan har. Och såklart, få andra att göra samma sak. Peppa på folk att sprida podden, använda sina sociala kanaler och rekommendera folk. Det är otroligt hur stor skillnad det gör i lyssnandet på episoder jag pushar för hårt och de jag pushat för mycket mindre.

8. Pusha för det i egna, less obvious, channels
Ha med en liten push för podden i epostsignaturen, lägg in notis om det i varje nyhetsbrev du skickar ut, länka från din sajt/blogg, ha med länk i din twitterbio, nämn det i dina dragningar för kunder och andra. Vill man verkligen få spridning, räknas även de små sakerna över tid.

Och ni lyssnar väl på Ehandelspodden?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s