Berätta en story även i din budget

Ett av de bästa tipsen jag fått när det kommer till att pitcha andra om sitt startup är att lägga fokus på storyn. I early-stage startups är storytelling det som skapar trovärdighet och relevans. Inte minst är det viktigt att ha en fantastisk storyline i sitt pitchdeck. Innehåll i all ära, det är hur bra storyn sitter som berättar mest.

Något jag fått erfara mycket av på senaste tiden är hur detta även måste jobbas med i siffror. I sin budget, sitt business case eller andra finansiella dokument. De måste genomsyras av en berättelse, en story som hänger ihop med pitchdeck och den affärslogik bolaget har. Särskilt i tidiga skeden där få siffror är verifierade och det mesta antaganden.

Det kan handla om att förklara dessa antaganden på ett snyggt sätt, att man får med bakgrunden till siffrorna som kommentarer eller bara se till att navelskåda siffrorna så det inte blir något orimligt som beaktaren fastnar på. Mest handlar det dock om att förklara storyn bakom affärslogiken, finns det en business i detta och vad är vägen dit?

Genom att göra ett upplägg på dessa dokument som genomsyrar bolagets story och att ha vissa poster som kostnads- eller intäktposter kommunicerar man planen även i siffror. Ord och slides är lätt att svamla om, med siffror blir det mer tyngd till storyn.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s