Webbtjänster lika gärna på engelska?

Henrik Torstensson är en person som tänker till. Och oftast har han väldigt intressanta åsikter därefter. I sitt senaste blogginlägg ”Viktigt att definiera den relevanta marknaden” har han funderat och analyserat vad som man borde tänka på innan man startar en webbtjänst..

När man bygger en webbtjänst bör man fundera på hur användarbasen för tjänsten ser ut, för att kunna definiera den relevanta marknaden. Lite slarvigt kan man säga att den relevanta marknaden definieras utifrån intresse och geografi/språk.

Det kan tyckas självklart men vad jag tror är det få som tänker i de banorna. En viktig sak som han understryker är att är det en tjänst som har tillräckligt stor användarpotential med enbart svenska användare? Eller är det helt enkelt så att man behöver ha en engelskspråkig tjänst för att fler ska kunna använda den?

Kan den svenske användaren lika gärna utnyttja tjänsten på engelska och vara lika nöjd ändå?

En fråga som alla som utvecklar webbtjänster bör tänka på…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s