Dancejam.com kan visst bli succé

DN skriver om MC Hammer som 1996 blev bankrutt, gick och blev präst och nu ska släppa sajten Dancejam.com. Dancejam ska vara en Youtube-utmanare med kortare dansklipp som besökarna både ska kunna ladda upp och ladda ned.

Enligt James McQuivey på Forrester Research kommer det inte bli någon succé. Vilket jag säger emot, eftersom det mycket väl kan fungera. Det som talar emot är det stora antalet videorelaterade startups som redan finns, Youtubes dominans och en svår inkomstmodell som enbart bygger på annonser. Mycket talar dock för: det är nischat och det är en kändis bakom. Det brukar ge en rejäl extra skjuts framåt…

Nog för att Youtube är dominerande men precis som med Soundcloud som samlar alla house-junkies nu till en början kommer Dancejam kunna göra något liknande, hitta en egen approach och en liten väldigt intresserad grupp medlemmar. Nischa dig, och nischa dig lite till. Sedan kan det växa.

Läs även MC Hammers blogg

Annonser

4 thoughts on “Dancejam.com kan visst bli succé

  1. Jag måste nog sälla mig till kritikerna här. Delvis för att jag är gammal nog att minnas precis Mc Hammer, delvis för att konceptet inte kommer fungera av en enkel anledning.

    DanceJam skall som jag förstår det nischa sig mot dans-intresserade, all good and jolly. Problemet är bara att youtube gör detta också på ett enkelt sätt. Tagga din video med ”dance”. Vips så har du 100x potentiel publik vad dancejam.com någonsin kommer ha utan att ha förlorat några direkta fördelar.

    Däremot nischen roliga klipp.. ojoj, där finns det potential. Försök tagga ett videoklipp med nånting käckt som skapar ett community kring det.. går absolut inte.

  2. James påstår inte (enligt artikeln) att Dancejam inte kommer att bli en succé. Däremot anser han att Dancejam kommer att ha det svårt att tävla mot Youtube.

  3. I see I see. Fast jag tror inte riktigt på att det inte går att utmana Youtube, det kommer gå, fast det här handlar om något helt annat.

    Vad som krävs för att lyckas med något som Dancejam är att erbjuda något mer än själva videoklippen. Youtube är precis som Google ett enda stort bibliotek, däremot är de sociala funktionerna rätt värdelösa.

    Får man en aktiv community kring någonting, eller hittat ett koncept som passar SIN målgrupp, så fungerar både Dancejam och RoligaKlipp.. och blir kanske t.o.m. succéer.

    Likadant är det med tv-program. De riktigt populära tv-programmen är de som engagerar tittarna, som gör att de vill läsa mer och vara en del av konceptet. Let’s Dance, Idol och t.o.m. På spåret är sådana program. Jag vill tydligt minnas att det fanns något som kallades ”Lunarstorm-kulturen”… vilket är samma sak. Det är kulturen kring något som gör det till en succé. ”Facebook-hysterin” är en del av ”Facebook-kulturen” och att ”Poka” någon är ett begrepp därifrån.

    Förstår ni vad jag menar?

  4. Jo jag förstår och kan hålla med till stora delar. Det jag reagerar på att du formulerar om / tolkar artikeln så pass mycket att den får en ny innebörd på din blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s