Freemium, värdet av historik och hur det saknas i realtidswebben

Gigaom har en läsvärd artikel om freemium där de tar upp några viktiga egenskaper som nästan alla fungerande freemium-tjänster innehar. Bland annat den egenskapen att desto mer man använder tjänsten, desto mer beroende blir man av den.

Detta låter inte som något nytt och det är det inte, däremot är det viktigt att inse värdet av det just i en betaltjänst. Inte för att tjänsten i sig självklart blir mer värdefull desto mer man engagerar sig i den, utan för att det blir svårare att bli utkonkurrerad eller utbytt desto mer någon valt att utnyttja tjänsten.

Tydligaste exemplet på detta är storage-tjänster som Dropbox, som även är exemplet Gigaom tar upp. Desto mer man förvarar där, desto jobbigare blir det att byta storage-tjänst. Det blir helt enkelt för jobbigt att byta, trots att features och pris kanske är bättre någon annanstans.

Det gäller dock inte enbart storage-tjänster som Dropbox, det gäller de flesta av de populära betaltjänsterna. Samma beteende finns hos Flickr, Basecamp och t.o.m. Spotify. På Flickr blir det för jobbigt att flytta alla bilder (om ens möjligt?). I Basecamp är alla gamla dokument, projekt och historik för värdefull för att kastas bort hur som helst. Och samma sak är det faktiskt i Spotify: när man väl lyckats skapa sitt musikbibliotek genom att göra en massa spelningslistor skulle man inte komma på tanken att flytta till en konkurrerande tjänst bara för att den vore ett par kronor billigare i premiumvarianten.

Tänker man ett steg längre, är alltså historik och gammal data oerhört värdefullt om man vill ha betalande subscription-kunder. Vad innebär då detta för tjänster som fokuserar på realtidswebben och där historik och gammal data knappt ens sparas i mer än en vecka? Detta kommer bli en stor utmaning för de realtidsfokuserade tjänsterna som väljer att satsa på en freemium-modell framöver, tror jag. Att hitta något som kan ersätta värdet av historik. För varför ska jag annars fortsätta vara betalande premiumkund, när en konkurrerande billigare tjänst dykt upp?

Advertisements

8 thoughts on “Freemium, värdet av historik och hur det saknas i realtidswebben

  1. Att kunna hitta favoriter enkelt bakåt i tiden är värdefullt även i realtidstjänster. Tänk om till exempel Twitters favoriter var sökbara och relevanslistade. Eller om jag till och med kunde hitta gamla värdefulla diskussioner som jag inte ens stjärnmärkt. Det skulle vara oerhört värdefullt.

  2. Jag håller med fullt i det du skriver, men detta är inte Frremium-unikt. Det gäller ju egentligen alla som på något sätt säljer något. Är det jobbigt att byta tjänst drar man sig för det, blir man av med något när man byter tjänst så drar man sig också för det.
    Tyvärr, och jag menar verkligen tyvärr, utnyttjas detta av många tjänster för att behålla sina kunder. Och mitt tyvärr baserar jag på att detta inte har något som helst med kvalité och bra idéer att göra, utan enbart att göra det jobbigt för kunden att byta. Ens mål borde ju hellre vara att göra en så bra produkt att ingen vill byta oavsett om det finns billigare lösningar. Jag tror att merparten av konsumenterna väljer den tjänst de tycker är mest prisvärd, och inte den som är billigast.
    Mitt freemiumrecept är med andra ord:
    Ha en produkt som strävar efter att vara bäst.
    Tillhandahåll det dina användare vill ha gratis, och ge dem möjlighet att betala för att få tillgång till godbitarna som de kommer bli sugna på när de fastnat för gratisbitarna. Om inte gratisdelen är tillräckligt bra får du inte trogna kunder och kan inte sälja in premiumdelen. Om inte premiumdelen ger ett tillräckligt mervärde kommer kunderna inte vilja ha det.

  3. helt sant anton!

    bytesbarriärer behöver inte bara vara negativt, det är ju också så att värdet av en tjänst som är väl uppbyggd ÖKAR om man använder den mer. du nämner spotify och basecamp – båda är klockrena exempel.

    apples iphone är ett annat exempel – från mobilvärlden. alla dessa gratis-appar gör att man är mer benägen att betala för de som kostar. efter en bindningstid har man vips mjukvaror för en tusing. säg den som frivilligen bara kastar bort detta och byter till en annan plattform.

    det smarta med att dessutom erbjuda in-app purchase är så klart att man lockar in användarna i ett beteende som droppvis urholkar motståndet mot att betala. jag skrev en krönika om det där i mobil business – apples rose garden (travesti på ”walled garden”).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s