Jag är redan ett fan av iPad, utan att ens ha testat den. Den var måhända inte bättre än förväntningarna, vilket gjorde att en del blev besvikna (något jag tror var ett medvetet val av Apple: de ville maximera PR-effekten, vilket de lyckades extremt bra med), men den är en produkt skapad för ett behov jag personligen har.
Den gör det enklare att surfa där laptopen (eller netbooken) är otymplig och där iPhonen är lite för jobbig att använda i längden. T.ex. framför tv:n, i sängen (där jag nu ligger och skriver det här), på tåget eller i passagerarsätet på bilen.
Och precis som jag skrev i min kommentar på Vassa Eggen, så kommer iPaden visst att förändra medielandskapet. Inte för att New York Times kan ta betalt för sitt innehåll, utan för att vi kommer surfa mer i sammanhang då vi konsumerar annan media.
Jag tror iPaden har en jättestor förändringspotential för mediebranschen i Sverige. Men på ett annat plan.
Den stora grejen med iPaden är varken tekniken, app store eller upplevelsen. Det är användningsområdet. Tänker man efter kommer iPaden konkurrera ut netbooken/laptopen i knät när man tittar på tv, när man åker buss och när man ligger i sängen före man ska sova.
Helt enkelt: en pryl man konsumerar internet med i nya sammanhang.
Det mest intressanta tycker jag är surfandet framför tvn. Jag tror det kommer bli livsviktigt för t.ex. TV4 att fånga upp interaktionssugna tittare så de inte bara sitter o surfar på andras sajter i soffan med Lets Dance i bakgrunden, utan interagerar kring Lets Dance medan de tittar. Backchannels etc kommer blomma ut ordentligt närmsta åren. Och iPad kommer vara en bidragande effekt till detta, äntligen en pryl som faktiskt passar beteendet många av oss redan har!
Jag delar din uppfattning. Min kompletterande gissning är att den kommer att ytterligare förstärka beteendet att man har sina grejer i ”(apple)molnet” -> det spelar inte så stor roll vilken device man använder; man tar det man har till hands och det som passar för att konsumera, interagera, visa, finnas på internet.
Så i den meningen kan det vara så att iPad paradoxalt kommer att minska uppmärksamheten på coola prylar och flytta den till ”content” eller ”det man gör” på internet.
Word!
När de stora tidningsdrakarna ser sin chans kommer de förmodligen att ge bort läsplattor. Tänk dig ett scenario där du kan få New York Times (eller Ystad Allehanda) levererad till din läsplatta samtidigt som den går i tryck! Oavsett var du befinner dig i världen!
Och inte nog med det, eftersom detta är digitalt, så kan ju all reklam i tidningen riktas och mätas.