Björn Fant har skrivit en bra bloggpost om viral spridning och har i den vänligt nog skrivit att han tycker jag är duktig på att marknadsföra det jag skriver. Tack Björn!
Ok, så hur agerar man snabbt? Skapa en grundläggande viral motor för din blogg som går igång automatiskt varje gång du publicerar ett blogginlägg. Personligen tycker jag att Anton Johansson är en gud på detta område. Publicera en länk till inlägget på Facebook, Twitter, Google Buzz, Myspace och Linked in. För internationella sajter kan du lika gärna inkludera Stumble upon, Digg, Reddit och Delicious. Med WordPress är det relativt smärtfritt. Ett RSS-flöde till din blogg är obligatoriskt.
Som så mycket annat, det är inte någon rocket science, det handlar bara om att förstå hur viktig marknadsföring är för innehållet man producerar. Den världskända Paretoprincipen, eller 80/20-regeln, i mitt synsätt att 20% är producera och 80% marknadsföra.
Detta är något som låter självklart men som alltid visar sig vara en tankeställare när jag är ute och föreläser. Det hjälper inte att ha en blogg om ingen vet att den finns. Framgångsrika bloggar lägger 20% av tiden på att producera innehåll och 80% på att marknadsföra den. Så har bloggar som Blondinbella, Manolo och Saltå Kvarn gjort.
Jag kommer ihåg när jag och Eric lanserade modetoppen.se, en Digg-kopia inriktad mot Svenska modebloggar, och Isabella aka Blondinbella ringde tidigt på morgonen när hon hört om oss. Detta var innan hennes stora genombrott, även om hon var en populär bloggare redan då, och hon jobbade stenhårt för att få mer trafik. Hon var den enda modebloggare som lade in ALLA sina inlägg på modetoppen.se och i tre månaders tid dominerade hon också vår förstasida pga att hon uppmanade sina läsare att rösta, samt använde våra widgets (som vi utvecklade till stor del pga hennes önskan om sådana) . Det var ingen slump att hon skapade Sveriges största blogg, det var hård marknadsföring från start till mål.
Att bli framgångsrik bloggare, twittrare eller lyckosam i något annat socialt medie kräver förutom bra innehåll ett sinne för hur man ska få folk att konsumera det. De där 80% av marknadsföring är trots allt väldigt viktiga.
Bra och relevant artikel, även om jag tror att Manolo växt i takt med ökad popularitet och bra innehåll. Mig veterligen har den bloggen aldrig överdrivet hårt satsat på marknadsföring, men jag kan ju givetvis ha fel.
Väldigt bra skrivet inlägg
Bra inlägg även om jag tror 80/20-regeln mer handlar om t.ex. att 20% av marknadsföringen drar 80% av trafiken, och därför är det viktigt att hitta dom procenten.
Wow.. intressant att Blondinbella hade arbetat så. Tack för en bra post!
Intressant artikel, det är hårt arbete med en blogg och sedan tar det ett tag att komma högt i sökomotorerna och i folks medvetande.
Intressant med en siffermässig ”procentlösning” ang. förhållandet mellan bloggande och innehåll. Det skulle vara intressant att analysera olika bloggares marknadsföringsmetoder. Misstänker att de skiljer sig rätt mycket från varandra.
Oj, ursäkta, ”mellan innehåll och marknadsföring” var ju det jag menade.
Vet att det var lång tid sedan du skrev det här inlägget, men jag vill ändå, såhär några månader senare, hojta till och säga att jag tycker att det var väldigt intressant och lite tankeväckande att läsa!
Tack Linn!