Höga marginaler & oändlig long tail?

I artikeln jag tipsade om i senaste inlägget, nämner de dessa aspekter för att en ehandelsidé ska ha bärighet:

  • Cost of Customer Acquisition
  • Buy Side Margin
  • Cost of Processing & Logistics, Fraud, Payments and Support
  • Returns
  • Recurrence

Det finns många fler aspekter men jag tycker ändå det är en väldigt enkel modell att använda sig av när man funderar över ehandelsidéer. Att starta en ehandel från scratch är inte svårt men att få den snabbväxande och lönsam är en helt annan sak, särskilt i stor skala.

Headler har lärt oss mycket om vad som fungerat och inte för oss. Utifrån detta, har jag märkt att vi alltid återkommer till dessa saker när vi diskuterar idéer och utveckling. Kan man pricka av de flesta av dessa, eller alla, är det troligtvis en bra vertikal eller ehandelsidé man skissar på. Åtminstone enligt våra resonemang.

  • Höga marginaler
  • Oändlig long tail, det ska inte finnas någon ände på vad man egentligen kan sälja
  • Googlingsbara produkter med hyfsat många sökningar (brands, produktnamn, generella ord, behov)
  • Relativt enkel konkurrens i Google (både Adwords och organiska)
  • Retentionmöjlighet på minst 3-4 ggr/år
  • Konkurrenterna dåliga eller med annan infallsvinkel
  • ”Vi säljer X”, lätt att definiera vad vi säljer och bli top of mind
  • Rolig nisch (sexiga produkter)
Annons

7 reaktioner till “Höga marginaler & oändlig long tail?

  1. Gillar din sammanfattning och håller med!
    Jag skulle dessutom addera faktorn – Tillräckligt stor totalmarknad. (Helst minst 10 miljarder för ett land av Sveriges storlek sett till totala detaljhandelns omsättning). Detta för att undvika en alltför smal nisch som både kommer göra det svårt att konkurrera och växa snabbt, samt också kommer försvåra eventuellt arbete med att attrahera riskkapital. (Om nu målet är att bygga ett bolag i stor skala dvs)…

  2. Intressant Anton! Det här är punkter jag kommer att bära med mig eftersom jag ständigt när en tanke om ehandel. Blir lite nyfiken dock – är det så att du går runt och funderar över en ny webbutik eller handlar det om hur ni ska kunna skala upp Headler?

    1. Kul! Tänk dock på att detta är för ”STORA” ehandelsidéer. Jag ångrar verkligen inte att vi gjorde Headler som vi gjorde, trots att vi inte alls kan definieras in i det där. Vi har både låga marginaler, ändlig produktlongtail och hård konkurrens 😉

      Vi ska skala upp Headler, självfallet, men vem vet – kanske blir fler butiker också! Nångång!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s