Vad skapar tillväxt i din ehandel?

Som en uppföljning på mina poster om ehandel i veckan, vad är det som skapat bäst tillväxt för oss på Headler? Vad har vi gjort som fungerat? Efter 2,5 år börjar vi se vad som fungerar.

  • Större sortiment. Fler produkter, fler märken, fler färger, fler typer.
  • Bättre SEO (främst genom förbättrade texter, rubriker, blogginlägg & fler kategorisidor)

Sedan finns många bra initiativ som också varit signifikanta för vår försäljning. Wrapp och Prisjakt är förutom Google viktigaste nykundskanalerna. Vår Facebooksida tillsammans med nyhetsbrevet är våra viktigaste retentionkanaler. Twitter, PR och sponsrade tävlingar på events och med bloggare har varit bra för såväl SEO som direktförsäljning. Vår nya sajt (lanserad bara några dagar innan hörlurar blev årets julklapp) var en stor förbättring i konverteringsgrad.

Samtidigt har vi inte alls fokuserat så mycket på Adwords och Facebook Ads, som många andra ser som sina viktigaste nykundskanaler. Det anser vi vara en outnyttjad potential som vi ska jobba hårdare med under 2013.

Mest och viktigast är dock större sortiment och bättre SEO. Its a numbers game och long tail är nyckeln till hög tillväxt. Fler produkter, fler kunder.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s