”Men in the male-dominated tech sector are blown away that Pinterest has become A Thing (and that they didn’t see that coming). I humbly submit that their gender is a major factor in their difficulty swallowing this particular reality pill.
Because here’s what I notice: None of the women I know are remotely surprised by this. It’s men I hear surprise from — because most of them don’t use Pinterest.” – Lauren Bacon
Pinterest är ett av de senaste årens största succé i ”social”-kategorin av startups, ändå höjer folk på ögonbrynen för deras senaste värdering. Varför? Därför att de flesta i startupvärlden är män. Det här är inte något unikt för artikeln jag länkar till, även när jag pratar med personer (läs: män) i Stockholms webbscen är folk tveksamma till Pinterest. Många gillar inte tjänsten och gör därmed bedömningen att den inte är intressant. På tal om behovet av fler kvinnor i startupvärlden.
Och det är såklart inget unikt för Pinterest. Bloglovin, ett av Stockholms mest underskattade startups, har alltid varit missuppfattade bland den mansdominerande techscenen då de är inriktade på livsstils- och modeintresserade kvinnor (vadå, en simplare Google Reader, det kan väl inte vara bra?). Ett annat exempel är Stardoll, som förvisso kanske inte varit underskattade bolagsmässigt men som ytterst få vuxna män egentligen förstått storheten i som tjänst.
Samma sak händer oss på Osom hela tiden. När jag pratar med män säger de ”men jag hittade ingenting för mig i appen, det var mest klänningar”. Absolut, det är för att vi inriktar oss på en kvinnlig målgrupp och har 80% kvinnor som användare. Det tyder på att vi lyckats hitta vår marknad, inte att vi misslyckats.
Döm inte tjänster, startups eller idéer för att du inte förstår. Ibland beror det på en så enkel sak som att du inte är i målgruppen.
Strålande inlägg! Det är precis det här har pratat om i åratal när jag – i mitt arbete med att beskriva målgrupper och mottagare – försöker få människor att förstå att inte utgå från sig själv för att beskriva sin värld och sin verklighet.Vi ser ju vår verklighet utifrån hur VI är, inte hur den verkligen är. Det gäller i allra högsta grad då vi skapar webbplatser och tjänster som skall uppfattas som enkla och användbara för mottagarna, vilket inte är detsamma som beställare eller investerare.
Träffande! Men.. kan ingen förklara vad sjutton Pinterest är bra för? För jag har provat men fortfarande inte fattat. 😉
Väl rutet!