Erbjudandet får gärna vara innovativt, men…

Erbjudandet får gärna vara innovativt, men.. allt i verksamheten behöver inte vara unikt. Det är vanligt att startups fastnar i en fälla som går ut på att försöka vara innovativa och nytänkande i allt de gör. Först tas det fram en innovativ produkt och tjänst. Sedan, när den här ska tas till marknaden så ska det också vara nydanande.

Det brukar börja med att ”growth hacking” prioriteras framför ”marknadsföring och sälj”. Det råder ingen tvekan om att många bolag lyckats göra ”growth hacking” väldigt effektivt – men varför uppfinna hjulet på nytt när det går att marknadsföra och sälja på redan verifierade sätt? Detta är bara ett exempel, det kan lika gärna vara produkten som ska göras ”unik” trots att man är på en marknad där det inte är det viktiga – men oftast är det customer acquisition där det ska ”övertestas” med nya sätt. Ska både en ny affärsmodell testas och ett nytt sätt att nå marknaden, blir det väldigt mycket att verifiera.

Till syvende och sist är det ändå så att de som lyckas genomföra och ta erbjudandet till marknaden bäst som vinner. Execution over innovation. Ska man göra saker snabbt är det svårt att vara för innovativ. Det är oftast mycket enklare att ”copy with pride” och göra det på ett ganska så vanligt sätt än att försöka vara innovativ och nytänkande.

Tittar du på duktiga startups så är det inte alls så att alla ”bara” gör growth hacking. Tvärtom gör många fler än vad man kan tro traditionell reklam. Tv-reklam, tunnelbanereklam, tidningsgreklam, events. Det är många som öppnar egna butiker till och med! Även om de här kanske låter lite väl old-school, så är det precis såhär många av de största succéerna gjort för att lyckas – i kombination med annat förstås.

Ha gärna ett unikt, nytt innovativt erbjudande. Bryt ny mark. Men executa kring customer acquisition, growth, support, community med saker som andra testat. Du tjänar sällan på att uppfinna nytt.

Advertisements

One thought on “Erbjudandet får gärna vara innovativt, men…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s