Ungdomar måste få roa sig även på nätet!

Vad gör ungdomar på nätet idag? Svaret är antagligen: sitter på communitys, chattar via messenger- tjänster och letar, söker efter saker. Några av de mest använda sajterna av ungdomar torde vara Lunarstorm, Blocket, Hotmail och kanske Hamsterpaj.

Just Hamsterpaj är intressant. Inte för att innehållet är särskilt unikt eller för att deras community är bättre än någon annan. Nej det är därför att grundkonceptet för hela sidan är att ge nöje till besökarna (ungdomarna). Lunarstorm, msn messenger och hotmail har främst kommunikation som koncept. Blocket (som nog främst används av mopedintresserade i 15- årsåldern) är en köp och sälj- marknad utan nöje.

Ungdomarna behöver mer nöje på nätet och slösurfande är oerhört underskattat!

Hur skulle annars sajter som big-boys.com, jesper.nu och buzz.bazooka (som visserligen har många vuxna besökare) vara sådana succéer som de facto är? Internet kan mycket väl bli framtidens främsta nöjesmaskin istället för den kära televisionen som det är idag. (Även om riktigt nöje alltid är bäst live, på en teater eller en konsert..).

Och hur kan en sida som is the shit.net vara en sådan succé? Alla har vi väl sett någon bra is the shit – sida (de bästa istheshit hittar ni här). Många ungdomar har lagt ganska många minuter på att hitta nya is the shit att visa för kompisarna.

Det finns inkomstpotential i nöje!

Och många reklambyråer har förstått att det är nöje som gör att man kommer ihåg reklam. Titta bara på Ipren- reklamerna och Ica-reklamerna. Tänk vilken exponering en reklamfilm får om den visas för 250 000 ungdomar på internet!

Roliga filmer på internet är väldigt populärt bland ungdomar på nätet. Snabbstart och Hamsterpaj visar detta tydligt. Där finns även statistik över hur många som sett varje film. Men statistiken visar fel. Det är många fler som sett filmerna. Oftast ser man nämligen dessa filmer tillsammans med kompisar, i en grupp på minst två (oftast över tre) personer. Alltså många fler som ser på filmerna än vad som visas och som många tror. Ytterliggare en del som gör att nöje på internet är en bra inkomstkälla…

Även om kommunikation via MSN messenger och Lunarstorm kommer att fortsätta att vara det de flesta ungdomar ägnar mest tid åt på internet tror jag att ungdomar vill ha mer nöje. Dels för att vi gillar att skratta, men även för att vi blir mer och mer beroende av internet på alla plan och även när det gäller nöje. Om ungdomar tidigare såg på film när de träffades kommer det kanske bli (det har redan börjat bli så..) att de tittar på filmer, läser roliga historier och helt enkelt roar sig med hjälp av internet om ett tag.

Advertisements

3 thoughts on “Ungdomar måste få roa sig även på nätet!

  1. Intressant inlägg! Just nöje kan man säga är emotionell reklam som väcker känslor. Delad glädje är dubbel glädje och vips har man ett buzz som sprids med vinden! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s