Det har varit mycket SEO här på senaste tiden.. Bernt Johansson skrev igår en riktigt bra och läsvärd text: "Länkbygge- bra för förtroendet?".
Hur som helst så sitter jag här och filosoferar kring den länkhysteri som har drabbat sökmotoroptimeringen. I dag räcker det inte med “great content” för att nå ut på de mest konkurrentutsatta fraserna, om man inte har flera år på sig att attrahera naturliga länkar förstås. Och inte ens då är det säkert att man lyckas.
Nej, idag krävs det att man har en bra länktillväxt, och för att uppnå detta kan man antingen göra som en del och sätta upp en massa helt ointressanta “scraper” sidor som bara upprepar det någon annan redan har publicerat på nätet och länka från dessa till sin egen site. Eller så kan man sätta upp alla dessa scraper siter, få dem indexerad hos sökmotorerna och sedan gå med i något nätvärk för länkbyte såsom linkvault eller DP COOP och nyttja de länkar man byter till sig för att länka till sin site. Det finns förstås fler sätt att uppnå en bra länktillväxt på, men dessa metoder är de som sticker ut i mängden för tillfället.
Man gör vad man kan.
SEO branschen i Sverige har länge varit lite ”Vila västern” och fler med mig hoppas nog på att en mognad ska komma med tiden. Framförallt känns det som om kunskapsnivån hos ”kunderna” behöver och föhoppningsvis, kommer att öka.
Tidigare var det cloaking och andra former av skumma av on-page metoder som var SEO branschens baksida i Sverige. Idag är det länkspam som är ett av de största problemen.