Det är oftast skivbolagen och upphovsmännen som utmålas som de stora förlorarna på fildelningen av musik. Även hårdvarutillverkarna förlorar dock stort på detta men tillskillnad från rättighetsinnehavarna finns ingen lösning i sikte. De blir orelevanta. När vårt beteendemönster förändras från exempelvis att lyssna på musik via CD-skivor till streaming, blir det även ett skifte för den tekniska infrastrukturen bakom. Fildelning eller streaming spelar ingen roll.
Fasta och portabla CD-spelare, högtalarsystem och förstärkare ersätts av en smartphone med ett par hörlurar.
När allt större del av vår konsumtion är via mobiltelefonen, ökar behovet av till exempel hörlurar och mobilabonnemang. Hörlurar och uppkoppling blir den nya digitala kulturens infrastruktur – inte skivor, dvd-spelare, tv-apparater och surroundsystem. Playknappen försvinner inte, den dyker bara upp på en annan plats.
Det är samma sak för skiftet från böcker till eböcker (bokhyllor), dvd-skivor och kabel-tv till film- och tv-streaming (dvd-skivor, dvd-spelare, bluray-spelare, tv-apparater, surroundsystem, tv-tidningar och fjärrkontroller). När vi läser böcker på vår tablet, ser film på vår dator och lyssnar på musik via vår mobil försvinner många av de behov av hårdvara vi haft tidigare. Även om de stora hårdvaruaktörerna lär hitta nya tekniska prylar vi behöver, så är det med stor sannolikhet många av de inte kommer finnas kvar i ett teknikskifte där tv:n är detsamma som en datorskärm. Eller för den delen, en smartphone detsamma som en kamera.
Ett av de tydligaste exemplen på hur hårdvara blir orelevant infrastruktur snabbare än någonsin är 3g-dongeln. För bara 2-3 år sedan hade 3g-dongeln sin storhetstid, medan de idag i allt större utsträckning är inbyggda i datorerna, våra tablets och smartphones. Är de inte redan inbyggda, använder vi vår smartphone som dongel. På bara några år har 3g-dongeln gått från att vara en av de mest sålda (och mest lukrativa) hårdvaruprylarna till att i princip redan vara uttagerad av ny teknik.
Detta skifte, som är som tydligast för tv, film och musik där streaming på mycket kort tid blivit de facto standard för vår konsumtion, påverkar i hög grad de gamla aktörerna. Sony må vara en stor spelare på mobilmarknaden men de är ingen teleoperatör.
Likaså är det lätt att tänka att Ginza och Cdon (två imperium byggda på försäljningen av CD- och DVD-skivor) är de stora förlorarna inom ehandeln på det nya digitala skiftet för kultur. Och de tragglar säkert med verkligheten att Bluray- och dvd redan hann bli old-school innan de slagit stort. Skiftet från skivor till ett bredare sortiment med böcker och allt möjligt (från kosttillskott till skor) pågår för fullt. Ändå är det inte omöjligt att det är Inwarehouse, Netonnet, Siba och Webhallen som kommer bli de största förlorarna, liksom de varumärken som säljs där (Sony, Panasonic, Samsung, LG). Den nedåtgående försäljningstrenden för cd- skivor är troligt mycket starkare än den för dvd-spelare idag men det kan också skapa en segrörlighet. Ett exempel på en aktör som redan reagerat är Cyberphoto som börjat sälja hushållsmaskiner efter vikande försäljningssiffror av kameror.
Det finns en anledning till att mobiltillverkare köper hörlursmärken, mobiloperatörer säljer mobiltelefonerna i sina egna butiker istället för via partners och att datortillverkare även vill sälja tv-boxar. De sitter på framtidens infrastruktur.
I skiftet till digital konsumtion skapas även ett hårdvaruskifte. Streaming och fildelning dödar inte några rättighetsinnehavare. De dödar de som tillverkar skivorna, de som tillverkar cd-spelarna och de som säljer dessa. Vi fortsätter lyssna på musiken men vi fortsätter inte köpa lika många prylar.
Foto (CC): Mikey G Ottawa
För mycket text för en måndag kväll..
It takes a fool to remain sane 😉
En del rätt, en del fel. Samsung är exvis världens största smartphonetillverkare. Vi tittar inte på film på våra datorer utan på våra tv:ar så hemmabioutrustningar kommer att finnas kvar. Och istället för dvd-spelare så säljer inwarehouse Boxee Box. Nåt som däremot kommer att slå hårt mot handlarna är när tv-spelsindustrin tar steget från skiva till nedladdning. Det är väl därför webhallen börjat sälja Lego…
Absolut, jag tror många av de större varumärkena som LG, Samsung osv kommer klara det här skiftet galant. De har klarat ut liknande skiften tidigare, även om jag har svårt att tro att alla kommer klara sig igenom det smärtfritt.
Att vi tittar på film på våra datorer är redan ett faktum. Visst har vi hemmabioutrustning och tv-apparater men den största tillväxten finns (och kommer finnas) i datorn, i mobilen och på våra tablets. Även om vi kommer ha en 47′-tv, en Boxee-box och en XBOX så tittar vi allt mindre på dem och det är helt andra aktörer som levererar dessa prylar än tidigare. Liksom vi Boxee fanns inte för några år sedan. Microsoft har bara haft XBOX under 2000-talet. Många av de största tv-tillverkarna börjar ersättas av stora dataskärmar. Och dessutom sitter vi med en tablet i knät medan vi tittar på tvn, bara en sån sak 😉
Min poäng är helt enkelt att framförallt molnet och de nya digitala tjänsterna skapar nya möjligheter för rättighetsinnehavare och mjukvara, men mindre för hårdvara. Vi behöver inte ha lika många prylar för att göra samma saker idag som för några år sedan. En smartphone, en tablet, en dator och möjligtvis en större skärm. Det är vad vi behöver. Viktigaste infrastrukturen är helt plötsligt uppkopplingen, inte själva hårdvaran. Och därmed det som vi är mest benägna att betala för.
Bra sammanfattat Anton!
Skrev en debattare på Newsmill på liknande tema:
http://www.newsmill.se/node/37099
Mycket bra artikel!
Förstår bu varför du starta Headler 😉 hehe