Svenska Google-kontoret inte alls lika attraktivt som USA- kontoret

I Googleplex i Kalifornien finns fin restaurang, biljardbord, piano, fikarum fyllt med gratis fika och massörer som masserar för en symbolisk summa. Med mera. På det svenska kontoret är det dock inte riktigt lika glamoröst. Det enda som inte andra företag har är ett kuddrum.

Än så länge är de bara 12 medarbetare på det svenska kontoret. Men det blir fler och fler, de behöver ständigt nya medarbetare menar Johan Kinnander. Det svenska kontoret är väldigt nystartat också. Så sent som i höstas startades det med Johan Kinnander solo- nu har de som sagt växt. Anställningsprocessen är dock inte riktigt som på andra företag…

Anställningsprocessen på Google är ett kapitel för sig. Utåt ser det inte särskilt konstigt ut. Ansökningar kommer in hela tiden, men alla medarbetare på kontoret är med i intervjuprocessen och gör egna intervjuer. Det kan bli ganska många intervjuer och det är fritt fram för dem att fokusera på olika saker. Någon kanske pratar visioner, medan en annan väljer fritidsintressen som ämne. Någon tar bara en kaffe och småpratar lite, men allt sammanställs och skickas vidare till Europachefen som antingen ger okej eller säger nej. Blir det tummen upp så skickas mappen vidare till grundarna Larry Page och Sergey Brin.

Sedan är det upp till dem om personen blir anställd eller ej. De träffar givetvis inte alla, men de har sista ordet om vilka som blir anställda inom företaget. Med tanke på att Google anställt runt 3 000 personer bara det senaste året så kan man anta att de haft en del att göra.

När de blir lite fler medarbetare i Sverige ska de få ett nytt kontor.

– Eftersom det är ett kontorshotell får vi inte göra det särskilt personligt, men när vi är 20 anställda så får vi ett eget kontor. Då kommer ett gäng från Google Facilities och bygger åt oss. Det är ganska schysst faktiskt. Tyvärr får vi ingen pool, men en massagestol blir det i alla fall. Men vi borde ju faktiskt ha en bilbana, jag får nog ta och köpa en på lunchen, säger Johan Kinnander samtidigt som han tar en tuschpenna och skriver bilbana och Lego med stora bokstäver på en tom sida i sin kalender.

Många har hört talas om deras arbetsmodell med 70-20-10. 70% till vanliga kärnverksamheten som marknadsföring och webbsök, 20% ägnas åt vidareutveckling och marknadsföring av redan befintliga produkter och så de sista 10% som är tid till egna, galna projekt. Idén med att täcka San Fransisco med ett gratis trådlöst nätverk kommer just från någons 10%.

Google är utan tvekan ett av de hetaste företagen att jobba på i dagsläget. De har skapat en hype kring sina produkter och sina jobb som inget annat företag lyckats med. När Google värvade Ori Allon blev säkerligen väldigt många avundsjuka på honom. Visst är hans produkt också speciell men Google visade att gourmetmåltider kan knyta till sig en duktig student. För vad väljer man helst, Google- Microsoft- Yahoo eller Apple? Jag skulle i alla fall välja Google som arbetsplats om jag fick välja…

Relaterat:

N24: Googles värld

N24: Olika sökvanor på internet

 

Annonser

23 thoughts on “Svenska Google-kontoret inte alls lika attraktivt som USA- kontoret

  1. Have you ever considered about adding a little bit more than
    just your articles? I mean, what you say is important and everything.
    But think of if you added some great pictures or videos to give
    your posts more, ”pop”! Your content is excellent
    but with images and video clips, this blog could
    certainly be one of the most beneficial in its
    niche. Excellent blog!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s