Varför features inte fungerar i andra sammanhang

Hur hett mashups än må vara så är det inte lätt att få en feature att fungera i andra sammanhang än sitt ursprung. Sedan beror det självklart på hur välutvecklad en feature är… är det rentav en egen tjänst kanske? Är inte Jaiku och Twitter egentligen en liten feature som blivit något större på grund av inramningen och det sociala nätverket omkring denna feature?

Frågan är då: hur kan man få Jaikus starkaste sidor att fungera i Facebook. Facebook är en bra plattform att leka med tankar kring eftersom det är en välfylld sajt med mängder av features, apps och användare. Hur kan man få de effekter och den funktionalitet som skapats i Jaiku att överföras till Facebook?

Svaret är: det går inte. Eller jo det går säkert, men det krävs väldigt mycket som ska klaffa. Visst har Facebook ”What are you doing right now?”-funktion redan halva idén inbyggd. Tar man bort ”What are you doing” och lägger till en kommentarsfunktion samt kanske centrerar dessa statusmeddelanden till newsfeedet så blir det väldigt likt Jaiku på många sätt och vis. Skulle det användas på samma sätt? Tveksamt.

Precis som det inte är samma sak att spela fotboll på grus som på gräs är det inte samma sak att utnyttja en feature någon annanstans på nätet. Det är helt olika feelings. Visst finns synergier, möjligheter och jäkligt coola mashups.

Fast glöm aldrig att sammanhanget gör produkten. Open social kanske inte blir något mer än ett random widgetramverk där alla använder samma teknik?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s