Ted Valentin höll ett bra föredrag på Webbdagarna i höstas om Google, Facebook och varför han tror entreprenörer 2012 ska ”tänka Facebook” snarare än ”tänka Google”. Det handlar om olika windows of opportunity.
När få, om ens några, förstod kraften i att jacka in i Googles enorma sökmängd i början av 2000-talet så gjorde Ted det och dominerade sökresultaten totalt med hans sajter (vilket han fortfarande gör med t.ex. restaurang– och hotellkartan).
Idag är det svårare. Konkurrensen är mördande svår i sökresultaten och dessutom kräver Google högre kvalitet.
Nu, menar Ted, finns dock fortfarande ett window of opportunity i Facebook och social graph. Vilket till exempel Wrapp gjort väldigt bra.
De senaste åren har det funnits många windows öppna. Twitters API var ett sådant (nu stängt), App Store ett annat (fortfarande relativt öppet) och Social Graph (fortfarande relativt öppet).
Ehandel var också ett window of opportunity. När det kommit en eller flera dominerande aktörer i en vertikal, är det oerhört svårt att konkurrera med de stordriftsfördelar som finns. I Sverige finns få ”miljardvertikaler” kvar (där en ehandel omsätter mer än 1 miljard i Sverige) och därmed är många fönster fyllda med starka aktörer.
Personligen tror jag marknaden är segare än vad vi i branschen inbillar oss. Windows of opportunities är ofta vidöppna i många år efter att de till synes varit stängda. När vi om 10 år ser på idag kommer vi förbanna oss själva för att vi inte utnyttjade det bättre då, liksom vi nu ser på Ted och andra som såg möjligheterna redan 2002.
Det finns massor av window of opportunities i såväl Google, ehandel som i the social graph och App Store kvar. Och det dyker ständigt upp nya – nu börjar såväl Google Play som Spotify Apps och Mac App Store få traction. Och nya möjligheter till att göra en Ted skapas.
Även om det inom spelappar för iPhone, Twittertjänster och ehandelssajter för skor nog redan utkristalliserats vinnare.
2 reaktioner till “Window of opportunity”