Det är inte som förr…

Jag läste nyligen igenom några gamla Internetworld och då hittade jag massor olika intressanta artiklar, reportage och krönikor.

I nr 2 2004 är det ett inspirationsreportage om Evertiq. Evertiq är en nyhetsportal för elektronikbranschen. I reportaget intervjuar de grundaren till sidan, Henrik Björsell. Helt klart en läsvärd artikel- men det jag ser som intressant är deras dåvarande syn på hur de vill synas i sökmotorerna.

Vi har inga ambitioner att ligga högst i en sökmotor. Annonsörerna betalar för att nå branschfolk.

Jag förstår deras tanke men idag håller den inte riktigt. Men det beror inte på annonsörerna eller Evertiq utan på surfarnas nya vanor och beteenden. Vissa surfare använder knappt adressfältet alls, utan söker i sökmotorer istället.

Det blir bara viktigare och viktigare att synas tydligt och högt i sökmotorerna. Inte bara för att surfarna använder sökmotorernas sökrutor istället för webbläsarens adressfält, det räcker helt enkelt inte med att vara välkänd i branschen. Vill man nå ut till alla i sin målgrupp krävs det att man syns i sökmotorerna.

Sökmotorn är den billigaste annonsmöjligheten för en webbplats. Och måste utnyttjas. Så enkelt är det. Jag hoppas Evertiq har tänkt om, annars förlorar de mycket på det…

Advertisements

2 thoughts on “Det är inte som förr…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s