Microsoft utvecklar annonseringsmöjligheterna

Förändringsarbetet innebär att Microsoft samlar sina annonsprodukter på ett och samma ställe och kallar det Microsoft digital advertising solutions. Den nya strategin har föranletts av att Microsoft har identifierat ett ökat behov från annonsörerna att nå ut till fler målgrupper.

– Vi tar nu första steget i denna omgörning där vi ska erbjuda annonsering på flera plattformar. Tidigare har vi bara haft MSN där man kunnat annonsera, säger MSNs marknadschef Fredrik Wallner.

I Sverige ska möjligheten att annonsera i dataspel bli den första.

(Dagens Media)

Advertisements

2 thoughts on “Microsoft utvecklar annonseringsmöjligheterna

  1. Jag förstår inte och kommer säkert aldrig att förstå varför man som konsument skulle acceptera det här. Ska man betala för att få se reklam i ett spel? Aldrig i livet. Möjligen så skulle det finnas två versioner av spelet: en version som har reklam och där inköpspriset är noll eller åtminstone radikalt lite, och en version utan reklam till normalpris.

    Företag är giriga. Om konsumenter låter dem göra sånt här kommer de stora distributörerna (EA Games, jag tittar på dig!) att se det som praxis och som något som kunder ”vill ha” och göra det till en ny standard.

    Det är precis lika idiotiskt som att visa reklam för produkter eller andra filmer på köp-DVD’er, en syssla som jag inte accepterar längre eftersom jag har betalat för en film, inte för att behöva genomlida en massa fånig reklam innan filmen. Ville jag göra det hade jag gått på bio, och dessutom fått betala överpris för min biljett samt fått sämre ljud och bild och fjortisar som viskar bakom nacken på mig.

  2. Det är sant. Reklamen på biografen kan jag acceptera i dagsläget, den har sin charm och sin historia att tänka på. När den håller så hög klass som den gör idag fungerar det bra.

    Men som du säger, det kan bli för mycket om de även ska annonsera i spel och annat. Antingen reklamfinansierat, eller så säljer man produkten.

    Trots det tror jag att det går mer åt det andra hållet, att både reklam och handel går ihop. På både gott och ont. Marknadsförarna ser självklart det här som någonting jättebra medan vissa konsumenter hatar det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s