Behöver Tradedoubler vara oroliga?

Internetworld skriver om ADX Group som tänkt skaka om bland affiliatenätverken. De har tänkt sig ett system där publishers tjänar på att få in fler publishers till nätverket. En modell som helt klart kan fungera, att sammankoppla flera publishers och sajter ger många fördelar för både dem och affiliatenätverket.

Problem uppstår dock redan i Internetworlds artikel. Det låter inte så bra som det egentligen kanske är. Tjäna pengar på att rekrytera fler till samma affiliatenätverk är inget nytt och ärligt talat låter det inte som något revolutionerande i artikeln heller. Jag tror dock på denna modell om den blir gjord bra.

Vad som dock behövs är en smidig kombination mellan affiliateannonsering och kontextuella annonser á la Google Adsense. När de kombineras och det dessutom blir ihopkopplat med ett system som det ADX Group utvecklar, då är framtiden redan här.

Internetworld.se

Advertisements

3 thoughts on “Behöver Tradedoubler vara oroliga?

  1. Skillnaden mellan tradedoubler, google samt alla deras konkurrenter är denna;
    de har en fot inne i branschens stora företag. När ett börsnoterat företag vill marknadsföra sig så letar inte de efter den bästa dealen, de kollar vart deras konkurrenter annonserar. Det är på google och tradedoubler.

  2. Bra kommentar där, visst är det så. Bortsett Google tror jag dock inga affiliatenätverk är helt säkra, kommer en stark uppstickare kan den nog ta marknadsandelar relativt lätt.

  3. Google har den största biten av sökmotormarknaden.

    Tydligen är den så stor att Google kan utestänga webb innehåll inte bara på grund av olämpligt innehåll och bedrägeriförsök, vilket är bra men även på grund av att webbplatsen eller personen/företaget tjänar eller tar för stor del av marknaden, Googles marknad, så de känner att det föreligger något form av hot och de blockerar vad de vill.

    Detta grundar sig på att inga nya aktörer släpps in i den inre sektorn Google har godkänt som publicister i sitt annons system. Denna inre skara av både privatpersoner, diverse företag och media orienterade organisationer som ex tidningar och andra press hus tillåts av google att bryta mod deras Google regler både på det ena och andra sättet utan att för den delen bli uteslutna, webbplatser utan annat innehåll än just Google annonser eller google annonser med irrelevant innehåll som länkar till webbplatser som består endast av googles annonser.

    Visserligen är detta till slut en handling från Googles sida enligt deras avtal korrekt då google kan när de vill, hur de vill göra vad de vill.

    Detta har öppnat dörren för andra aktörer och sakteliga kommer både Yahoo och MSN att genom Googles uteslutningar växa och utvecklas snabbare då den fria det vill säga, icke googles anslutna webbplats publicister, ökar i stället för att minska. Förmodligen för att konkurrenter som exempel affiliate nätverk växer sig starkare.

    Då googles inte tycks vilja veta av konkurrerande annonsnätverk på annat sätt än att de ingår i Googles inre krets av publicister. Kommer dessa på den fria marknaden, utanför googles skara av medlemmar tillsammans med alla de andra aktörerna inom affiliate industrin att per automatik få större marknadsandelar.

    Dessutom kommer Google genom sitt inkonsekventa och ogenomtänkta handlande gå en självdöd till mötes då den globala och fria marknaden inte är intresserade av att bror duktig (google) begränsar deras valmöjligheter, Internet ska väl vara den globalaste marknaderna av alla marknader. Självklart kommer Internet att fortsätta vara den globalaste av alla marknader så vad som kommer att ske är att sökaren det vill säga användaren kommer att söka sig till mer relevanta sökmotorer där även de som är uteslutna från google ingår i sökresultatet. Andra sökmotorer med annonser som är relevanta för sökningen. Med annonsörer som verkligen förser användaren med vad denne vill ha och inte bara ytterliggare annonser för att tjäna klick pengar.

    Det är så marknaden fungerar.
    Annonsören utrycker ett behov och publicisten tillgodoser detta. Mottagaren av budskapet är inte intresserade av att känna sig kontrollerade. Se på Tv reklamen den saboterar folks filmer så de söker andra vägar tillsammans med tillverkare som exempel tv boxar med inspelningsmöjlighet och reklam filter så du slipper den.

    På samma sätt filtrerar vi människor vår information och vi tenderar att vända oss till äldre stabila källor men när de blir för dominanta söker vi oss bort i från de stabila som blir irrelevanta på grund av sitt kontrollbehov. Google har kontroll behov på flera plan vika både är av godo men också av ondo. Att utesluta bedragare är bara bra men att begränsa konkurrensen kommer att visa sig vara lika fel för Google som det är fel både för alla andra men också för det globala Internet vi vill tro att vi har. Må så vara att det inte är så globalt som det skulle kunna vara, det finns lagar och regler samt även diktaturer på vår planet. Att begränsa sökresultatet för användarna är nog inte den rätta vägen.

    Kanske kommer detta att ge Google en rejäl baksmälla med långt gående effekter på deras största inkomstkällor.

    Vad är det som säger att inte efter nästa generations skifte kommer det nya så kallade webb beteende, vilka mycket väl kan grunda sig just på globaliseringen och webbplats beteende som facebook vilket MSN numer har rättigheter till på den globala så kallade google marknaden.

    Vem som helst som har insikt i ovanstående eller delar av det kan om ni vill se denna utveckling och förmodligen så om du är en av de omnämnda kommer du med det snaraste att försöka kontrollera bort detta problem som tack vare ditt kontrollerande bara bli större.

    Enda sättet att bli kvar på marknaden är att acceptera Googles metoder (lagar) avtal eller kalla det vad du vill.

    Nej så är det inte som tur är.
    Ingen kan säga att de inte vill ha relevanta sökresultat och relevanta målsidor.
    Google främjar marknadens vilseledande marknadsförings metoder genom att låta kontrollbehovet styra framför användarens behov. resultatet av handlandet är kanske inte för var och en givet men om du skulle få välja mellan Konsums blåvita bröd och alla andra bröd vet vi att du skulle välja alla andra bröd ja såvida du inte tillhör sekten och måste välja det ena alternativet.
    Självklart gäller detta även på alla andra marknader så och på webben så att säga.

    Yahoo med sitt nätverk av sökmotorer och MSN med sitt Live. Kommer att tillsammans med alla andra ex. DMOZ med flera på sikt bräda googles kontroll behov och betalt per klick och eller per order blir något vi får se på i backspegeln.
    Affiliates kommer alltid att leva och de kommer att bli tvingade till hantverk och skapa innehåll för att de ska kunna vara relevanta för sökningar och då kommer förmodligen betalt per klick bli omåkt av fastpris annonser. Det vill säga att annonsören betalar ett fast pris för exponeringen oaktat vad klicken eller ordern blir ungefär som i en normal tidningskampanj du betalar per annons, vist priset grundar sig på antalet besökare / läsare men fortfarande att fast pris vilket kanske affiliate nätverken inte tycker om,

    Se verkligheten, vore det inte bättre för annonsören om Ni som levererar annonsnätverken tog ett fast pris grundat på utgåva vilket sannolikt skulle minska era inkomster men samtidigt skulle det dels stabilisera inkomsterna och öka trovärdigheten del mot annonsören dels mot användaren.

    Globalisering kan vi inte förhindra men vi kan öka relevansen och trovärdigheten genom att vara öppnare och exempel vis säga nej till förtag som lever som mellanhänder och tar affiliate förtjänsten mellan annonsproducent och webbplats ägaren de tar hela vinsten från publicisten.
    En webbsida är som en tidning eller katalog den lever på reklamen inte lösnummer.

    Detta kommer att bredda vägen för fastpris annonser.
    Varför ska jag som annonsör betala både fem och sex siffriga belopp för exponering som skull kunna kosta en tiondel med motsvarande resultat.

    En reklam byrå gör reklam att sälja annonser kan ingå men det är publicistens jobb.

    Vi kan se samma utveckling inom andra område, och det är alltid den store som faller på sitt eget grepp och så kommer det att ske för google men också för många andra såvida man inte förändrar sin policy.

    Axel Jensen
    20071031

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s