Min samarbetspartner i många projekt och i mycket, Eric Martinsson, lanserade idag en ny tjänst inom genrén gerillamarknadsföring. Genom att dela ut reklamkort i visitkortsformat på folktäta platser når man många snabbt och effektivt, samtidigt som det lilla kortet gör att det är större chans att kortet finns kvar i fickan när man kommer hem än andra flyers-liknande produkter. De kallar sin tjänst Streetreklam, men fungerar lika bra utanför evenemang.
Visst är det smart? Är ingen unik idé i sig kanske men är väldigt effektiv och välgenomtänkt. I och med att Eric är en så duktig designer kan man även få reklamkorten designade till ett väldigt billigt pris (just nu helt gratis),vilket inte heller är så dumt. Eric driver till vardags webbyrån Grebban Design.
Lycka till Eric, tror det här kan bli riktigt bra!
Läs även deras pressrelease.
Påminner om Reklamkort.se. Garanterat där han har hämtat idén från.
Vad är effektiv reklam? Att spridas till många, eller att NÅ många? På riktigt. Bara få ett kort i handen gör ju inte att pengarna rullar in. 🙂
Det var en rolig grej pe5 Google – tack ff6r tipset! Jo, jag le4ste nog alla bf6cker av Jules Verne som fanns pe5 boeilitekbt ne4r jag gick pe5 hf6gstadiet. Jag var je4ttefascinerad av dem! Be4st har jag ff6r mig att jag tyckte om ”Den hemlighetsfulla f6n”, men jag minns ”Till jordens medelpunkt”, ”En ve4rldsomsegling under havet”, ”Tsarens kurir” m.fl. bra fortfarande och det e4r ju ett gott betyg, om ne5got. Han me5ste verkligen haft en otrolig fantasi, samtidigt som han var tekniskt kunnig, ff6r att kunna skriva om se5 me5nga saker som inte skulle bli verklighet ff6rre4n le5ngt senare.
Nej det är klart. Fast vi pratar bara distributionskanaler nu. Och offline är det svårt att nå många människor samtidigt i ögonblick då de faktiskt kan vara intresserade.
Streetreklam kan det betydligt bättre än många alternativ.
Effektiv reklam kanske är fel ord, fast ändå inte. Det är effektivt – dvs snabbt ut med ett budskap till många, där chanserna för actions ändå är relativt goda 🙂