Internetannonseringen ökar stort i Storbrittanien

Carnabybloggen skriver idag om att internetannonseringen ökar starkt i Storbrittanien just nu. Innan året är slut kan den till och med vara om annonseringen i dagspressen. Nu har dagspressen 11,4% och internetannonseringen 10,5% av annonskakan.

Mest ökar sökannonseringen som nu mer har närmare 60% av internetannonseringen. Pop-up annonseringen däremot har sjunkit otroligt mycket och har nu bara 0,7% av annonskakan på internet.

De stora inversteringarna som görs inom webbannonseringen är idag sökmotormarknadsföring av olika slag. Sponsrade länkar från sökmotorer uppgick till hela 531,3 miljoner pund vilket motsvarar 57,9 % av onlineannonseringen. Det är en ökning med 55,7 % från föregående års siffror.

Klassisk webbannonsering (banners av olika slag) stod för 23,5 % av webbinvesteringarna och eftertextmarknaden på webben stod för 17,7 % av webbannonseringen.

Internetannonseringen har också gått om både radioannonseringen och utomhusannonseringen. Frågan är, precis som Nikke skriver på Carnabybloggen, när även svenska annonsörer börjar satsa mer annonspengar på internet istället för på andra annonsplatser. Visst ökar det idag men skulle företagsledningarna på företagen börja förstå att det inte finns någon effektivare plats för annonsering än internet, ja då skulle det antagligen öka markant.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s