Jag läste hos Wagazi att senaste numret septembernumret av modetidningen Vogue (USA-versionen) innehåller 87% reklam och 13% redaktionellt material. 113 sidor innehåll, 727 reklamsidor.
Nog för att reklam är en självklar och viktig del av tidningars innehåll. 87% är dock alldeles för mycket, speciellt för ett magasin av Vogues dignitet och klass. Hittar inte någon prisuppgift om vad Vogue kostar i USA men säkerligen en ansenlig summa dollar, vilket gör hela grejen än värre.
En ”packningsgrad” på 87% låter helt absurt. Jag jobbade med magasin i många år och vi kom aldrig över 40%. Men vad man måste komma ihåg är att magasin som Vogue har en affärsmodell som inte går att jämföra med traditionella svenska magasin. I Vogue säljs annonser av ”redaktionell karaktär” i parti och minut för relativt små pengar. Ett annat exempel på detta är extrem-sporttidningar som TransWorld Snowboardng, som också har en bisarrt hög packningsgrad av annonser av ”redaktionell karaktär”. Och ska man vara krass så visas alltid de häftigaste, snyggaste och coolaste hoppen på annonssidorna. Kanske för att de hade en större budget än redaktionen. Detsamma gäller ibland Vogue; snyggaste, häftigaste och coolaste modellerna återfinns i annonserna.