Nu har ännu en undersökning kommit som visar att endast en av tio är så kallade ”uploaders”, medan de resterande 9/10 endast är vanliga användare som bara konsumerar. Detta är väldigt intressant för oss som jobbar med social media.
Vill man tänka ur ett användarperspektiv kan man helt enkelt inte räkna med att ”alla” är aktiva med att producera innehåll eller kommunicera i social media-tänket. De som är ”uploaders” och aktiva med att producera innehåll är de som syns – men likväl är de inte alls så många som de konsumerande användarna. Och inte får de konsumerande användarna tröttna för det? Det blir helt enkelt svårt att skapa en populär webbsajt som endast bygger på uploaders, i alla fall om man vill ta över världen i Google-anda.
Hur lyckas man skapa en social webbsajt som lyckas fånga båda dessa typer av användare? Plus den tredje, som kanske inte ens vet vad t.ex. en blogg är för något? Det är en svår och viktig fråga som allt fler kommer behöva fundera över. Jag gör det redan.
Via: Fabriken
Den här diskussionen kommer upp litet nu och då. Minns en diskussion 2005 som handlade om kommentarer på inläggen. Vilka är det som deltar osv. Skrev litet om innehållets karaktär styr läsarna att delta eller inte. Här ser du också hur Frihetens vingar såg ut då.