Det här fick mig att börja fundera över hur marknadsföring i flera olika medier kan ha inverkan på varandra. Specifikt och mest med tanke på internet då det är internet som gett oss alla nya möjligheter till detta.
Enklaste scenariot då internetmediet samarbetar med exempelvis tv är självklart då det i tv-reklamen tydligt framgår en webbadress men inget telefonnummer. Det är dock nästan för enkelt, då har endast kontaktsättet blivit ändrad. Nej, det intressanta är hur reklam kan påverka oss att till exempel börja söka efter möbler när IKEA gjort reklam, Googla efter iPhone då det är ett nyhetsinslag på nyheterna om det eller läser en kontaktannons i morgontidningen men istället för att ringa upp går till dejta.se och letar vidare. Allt har inverkan på varandra – och ofta handlar det om sökning och vidareletande.
Allt detta kommer fler och fler inse potentialen i. Gör Telenor reklam för en mobiltelefon på bästa sändningstid i tv4 kan det kanske även vara smart att se till att de även ligger högst upp bland de sponsrade länkarna i Google. Troligtvis en förvånande hög andel av de som är intresserade av denna mobil och som dessutom tittat på reklamen, ägnar de sista minuterna på reklampausen till att Googla efter denna mobil. För att då fånga in denna publik, som Telenor faktiskt betalat stora summor för, behövs även det lilla extra för att sedan få dem som kunder. Att synas i både Google och i tv skapar fördelar gentemot konkurrenterna, dessutom utnyttjar man den potential som man själv betalat för.
Internet kan inte bara ses som en effektiv och billig marknadsföringskanal olik alla andra. Man måste även lära sig använda det på rätt sätt i kombination med andra marknadsföringsinsatser. Det är också därför jag fortfarande påpekar att företagets internetmarknadsföring måste komma från samma planeringsbord som övrig marknadsföring och pr. I en kampanj så sitter folk som jobbar med webb, tv, print och allting annat tillsammans och planerar och genomför. Marknadsföring 2.0. Framtidens melodi.
Crossmedia är ju ett hett buzzword som mer eller mindre står för vad du beskriver.
FB gjorde väll ett försök vid lanseringen av nya Volvo C30 vid årsskiftet, men kan inte tänka mig det fick den genomslagskraft på nätet som de hade tänkt sig.
Jag tror det behövs väldigt kunniga personer för att det ska få rätt effekter. Det är dock sant att det är svårt att få rätt effekter. Många skulle dock kunna utnyttja det mycket mer effektivt.