IMC: ”How to create outstanding content”

Jag sitter på Internet Marketing Conference och lyssnar på en paneldebatt om hur man skapar outstanding content, vilket är viktigare (enligt dem) än rena kommunikationstjänster. Själv tror jag inte det riktigt är sanningen men det finns viss sanning i det, utan innehåll ingen revenue.  När någon från Spray frågade vad de egentligen menade med ”Outstanding Content” kunde ingen riktigt svara. Svårt att definiera något sådant men jag skulle nog vilja säga att innehåll på internet idag är allt som inte är kommunikation.

När jag frågade panelen om vad de tror om widgets och mashups, där innehållet inte längre är ”hemsidan” hade de dock inget bra svar. Fredrik Samanta (VD på Jaycut) hade iförsig lite tänkvärda tankar om att det inte längre är viktigt med att ens innehåll distribueras via ens egna kanaler. Trots det, de hade inget bra svar på hur man ska kunna marknadsföra eller göra pengar när widgets/mashups dominerar internet.

Mycket video-fokus på denna paneldebatt. Och framförallt mycket fokus på stora annonsörer. Varför istället inte fråga sig ”Hur kan man göra ett kontextuellt annonssystem för videoinnehåll?”. Det vore mer intressant än reklamspottar från Coca-Cola.

Återkommer med mer tankar senare från dagens sessions. Kanske på SuperAnton, där jag redan för-bloggat.

Annonser

10 thoughts on “IMC: ”How to create outstanding content”

  1. Hej igen,

    tyvärr tyckte jag panelen om ”How to create outstanding content” handlade alldeles för mycket om teknik, vilka verktyg man kan använda för att skapa innehåll, och alldeles för lite om själva innehållet.

    Om jag får säga det själv så är ”outstanding content” något som:

    * Fångar uppmärksamheten
    * Håller intresset högt (bra innehåll, information, nöje t ex)
    * Erbjuder en möjlighet för interaktivitet
    * Är lätt att skicka vidare / incitament att ”agera”, genom att t ex ladda ned något, gå djupare, anmäla intresse, köpa etc.

    Mvh,

    Kristofer Mencák

    1. Härligt Kristofer där beskrev du viktiga punkter som ordet ”outstanding content” står för.. och om jag ska lägga till några punkter skulle jag säga:
      *unika erbjudanden
      *blandat med några gratis saker t.ex. en EBOOK / en kort Raport i PDF form samtidigt som man gärna ber besökarna att fylla i en form namn och epost adress för att få gratis gåvan..

      Cheers
      Salim.S

  2. Svårt att objektivt definiera ”outstanding content”. Vems perspektiv? Besökarens, eller webbplatsägarens?

    En besökare kanske enbart söker information, och ger inte en råttsvans för ”interaktivitet”, när en annan enbart är ”in it for the clicks”. ”Innehåll som svarar mot det jag är ute efter, och samtidigt går längre och överraskar positivt” vore kanske en bra definition?

    Ur webbplatsägarens synvinkel är det kanske lättare att defniera som ”innehåll som får besökarna att göra det jag vill, och mycket mer därtill”, om denne nu har tydliga mål med sin internetnärvaro.

    En lite viral grundkvalitet alltså…

    /Jan

  3. Vem koper en tidning som bara har bilder om man vill lsa nyheter..?? jag sitter idag i en miljo dar vi kreerar massor med hotell och hospitality webbsidor och jag far alltid problem med for mycket design och alldeles for lite information och anledning till att egentligen besoka hotellets webbsida. Jag ser alldeles for mycket misstag i texter som skall skrivas for hotellagarens och tacka hans egoistiska monumentala intresse istallet for att ge det webbsidans besokare vill ha. Skapa nyfikenheten och lysa upp det som egentligen ar unikt med just detta hotellet…

    Jag saknar ofta alldeles for lita information per sida och det ar otroligt svart att verkligen lata google ta tag i en text som ar baserad pa design och kanske ger utrymme for max 150 tecken.

    Fram for mer lasning och balanserade webbsidor dar man kan lasa om man vill eller vandra runt i gallerierna om man vill det med, begransa inte anvandarens kunskaper men lat honom sjalv valja.

    Da skapar man intresse och later inte anvandaren verka korkad elelr behandla honom som sadan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s