Idag är media så mycket mer än innehåll

Media isn’t just ”content” and ”pipes”. Media is the stuff that stitches together the fabric of production and consumption: it’s how producers and consumers interact. – Umair Haque

Påståendet är mycket intressant. Fast vad som fattas, och det är nog det viktigaste, är att media inte längre bara är en kommunikation mellan producenter och konsumenter. Det är även mellan konsumenter och konsumenter.

Advertisements

3 thoughts on “Idag är media så mycket mer än innehåll

  1. Bra, citat, från Umair. Jag håller helt med. Men jag tror du tänker fel, när du säger att något fattas. Kommunikation kan nämligen aldrig uppstå mellan två konsumenter. Först måste någon av dem bli producent, åtminstone för en liten stund. Och det är ju just det som är fundamentet i det nya kommuniaktiva landskapet; att så många konsumenter också väljer att producera jämte sin konsumtion. Ungefär som jag nu gör genom att lämna en liten kommentar, strax efter att jag läst ditt inlägg. 🙂

  2. Dojan, det beror på hur man ser det. Jag tycker inte att man behöver vara producent för att kunna kommunicera, däremot måste man vara producent för att skapa information.

    Mejl är kommunikation, inte information. Wikipedia är information, inte kommunikation. Även om gränserna suddas ut alltmer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s