Googlesystem går igenom lite features som Yahoo testar för att differentiera sig gentemot Google. Yahoo tänker nämligen klå Google genom innovation, vilket helt naturligt är det smartaste sättet att klå en gigant. Giganten har mer att förlora på varje snedsteg medan en utmanare kan testa sig fram på mycket innovativare vägar.
Vassa eggen funderar inspirerande över hur man mäter en bloggs framgång. Ett intressant inlägg som vi ska fundera vidare över på Twingly, helt klart.
Readwriteweb skriver om varför filtrering är nästa steg för social media. Usingit har även ett intressant inlägg i hur man tar till sig information på nätet. Jag tror filtrering och ett smidigare informationsflöde kommer bli the big thing 2008. Att söka räcker inte längre, inte att läsa rss-feeds heller. Nu måste vi få informationen färdigfiltrerad och hittad av någon annan redan från början. Annars läser vi inte ens rubrikerna.
Christer på Eniro skriver om USA-valets marknadsföringsaktiviteter på nätet. Obama är den klara vinnaren även på internet, där han varit duktigast på effektiv lokal internetmarknadsföring. Tyvärr tror jag inte som Christer att de svenska partierna kommer ha fattat internet vid nästa val.
Lifefeed förklarar på ett pedagogiskt sätt varför 99% uptime egentligen är en katastrof.
Vad kommer Google TV Ads att innebära, egentligen? Det undrar Åkestam Holst, som fortsätter spekulera i hela tv-reklammediets framtid.
13 bra tips för att bygga en framgångsrik produkt eller tjänst på webben. Läsvärt. Länken tipsades av Agiley.
Precis som Dan kan jag tycka att Internetworlds lista på årets entreprenörer är missvisande och faktiskt lite halvkonstig (om än helt ok. Jag är medveten om att det inte är lätt att göra en sådan lista!). Nog för att det är coolt att försöka bräcka monopol men borde inte innovation och världsdominans vara betydligt viktigare att titta på? Nästa år kan jag tycka att entreprenörslistan ska baseras på enskilda personer som lyckats synas och som gjort något extraordinärt. Så kan den listan kompletteras med en startup-lista på de 25 mest intressanta webbföretagen, istället.
Självklart rodnar vi när Dan tyckte att Twingly skulle passat på listan 🙂
Det här med filtrering har varit på g länge. Jag har skrivit både om pipes och Particls. Jag tror dock det kommer dröja tills man finner ett enkelt gränssnitt och en smartare lösning.
Det får inte vara för tekniskt…
Jag håller helt med. Och filtrering behöver inte alltid vara personlig även om det förstås kan vara en av de av naturliga skäl bästa lösningarna. Techmeme.com fungerar t.ex. klockrent för min morgonläsning medan aftonbladet.se har blivit helt värdelös.