Konsten att hitta en affärsmodell

Det är riktigt lurigt att hitta en affärsmodell. I alla fall på webben. Det går att slingra sig undan med ”annonser” ganska länge och vissa tjänster kan faktiskt hålla sig kvar vid den utan att behöva blinka. Fast att placera ut Google Adsense håller inte alltid. Annonser kan vara en lösning: men ibland behövs det innovation för att tjäna pengar på dem (=svårt, jobbigt och klurigt). Och ibland behöver man ta betalt för sig.

Problemet, åtminstone för mig, är att jag springer runt i dimman. Att hitta en affärsmodell är för mig mer tur än skicklighet. Nu har jag dock hittat en modell för att, lite mer strukturerat, hitta en fungerande affärsmodel. Jude Gomila har nämligen skrivit en väldigt enkel och bra guide (via) som är tydlig, enkel och väldigt bra.

Och by the way, titta på den här videon från Startup School (som jag tipsat om tidigare) i samma veva. Ger ytterliggare en dimension. Nöjer ni er inte med det, kan ni även inhandla boken Founders at work som förutom väldigt bra inspiration och intressant historia innehåller väldigt bra funderingar kring hur man tjänar pengar på internet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s