N24 har idag en artikel om vilka partier som använde internet bäst under valrörelsen. Inte helt förvånat anses Moderaterna, Folkpartiet och Vänsterpartiet vara de som lyckats bäst. Moderaterna och Folkpartiet får plus för att de använt sig av sökmotormarknadsföring och för att de varit aktiva med bloggar och på olika portaler.
Socialdemokraterna har också satsat hårt på bloggar och på marknadsföring på internet men de har inte lyckats alls lika bra (enligt mig). De skulle behövt anlita några som visste hur man skulle utnyttja internet på bästa sätt. Visst finns det hur många bloggar som helst relaterade till socialdemokraterna men de är mer för inbördes beundran än för allmänheten.
Vänsterpartiet får plus i artikeln för att de annonserat på Lunarstorm och försökt nå den yngre målgruppen på det sättet. Ett bra initiativ som dock inte går hem särskilt bra tror jag. De ungdomar med kommunistiska tankar finns snarare på helgon än på Lunarstorm. Å andra sidan ville de väl få nya väljare att välja just dem.
Skärpning i framtiden i alla fall. Internet borde använts mer och det på ett betydligt vassare sätt. Anlita reklambyråer som kan internetmarknaden riktigt bra.
Det är mina funderingar och tips som borde beaktas inför nästa val.