Gamla nyheter kan också bli lönsamma

Det här är något jag funderat över länge. Varför satsar inte tidningar på nätet, eller nyhetssajter överhuvudtaget, lite på sina gamla nyheter? Sajter som DN.se, Svd.se, N24.se, Aftonbladet.se, Expressen.se, IDG.se, TV4.se, Dagensmedia.se och Resumé.se skulle kunna tjäna många kronor på att bara sökmotoroptimera sina sajter lite. För att bara nämna några.

Urban Lindstedt ska hålla ett föredrag om detta och hade jag haft möjligheten hade jag utan tvekan varit där och lyssnat. För det här är något som tidningarna borde anamma och satsa några kronor på. Alla större sajter som använder publicerinssystem (t.ex. poloply) skulle behöva sökmotoroptimera. Bara att med en så enkel sak som att göra url:en mer begriplig, både till besökarna och sökmotorerna, skulle ge bra effekt.

Nyhetssajterna sitter på så värdefull information, som säkerligen är relevant till många sökningar. Trots det är de knappt ens indexerade. Innehåll är det sökmotorerna vill ha och nyhetssajterna sitter inne på så mycket information. Ändå ingen optimering.

Jag tror att många av de större sajterna skulle kunna öka sin trafik lavinartat och därigenom tjäna mer pengar på annonsering genom att sökmotoroptimera ordentligt. Gamla nyheter är en tillgång.

Titta bara på bloggar. Bloggar har börjat ta över sökresultaten för att de har mycket innehåll och dessutom relevant innehåll. Tänk er då om nyhetssajterna skulle optimera sina sajter, då har de alla möjligheter att  hamna både före bloggarna och före alla andra.

Så mitt tips är helt enkelt: satsa lite på era gamla nyheter. När det görs så många sökningar som det görs i Sverige idag skulle ni kunna tjäna massor av pengar. Så varför inte testa?

Annonser

4 thoughts on “Gamla nyheter kan också bli lönsamma

  1. Jag tror också att man måste hjälpa sökspindlarna att crawla igenom undersidorna genom att ha genomtänkta arkivsidor (vilket många bloggprogram skapar automatiskt). Som det är idag har många av nyhetssajterna glömt bort det.

  2. En del tidningar (t ex http://www.barometern.se) har inte alls förstått värdet i detta att driva trafik och tar till och med betalt för alla nyheter utom dagens. Jag tror man tappar en stor mängd besökare och trafik på detta. Därmed tappar man också annonsunderlag.

    Jag tror nog det har att göra med att de på de flesta redaktioner fortfarande är helt uppslukade av tidningsnummer. De förstår helt enkelt inte att webben helt håller på att ändra deras verklighet och att de måste följa med…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s