Jim Westergen, en av Sveriges bästa sökmotoroptimerare och ägare av SEO-forum.se har skrivit en guide på vad en sökmotoroptimerare behöver kunna och förstå. Väldigt komplett, måste jag faktiskt säga. Nyfiken och bra känsla är väl det han har missat…
Några av de saker som jag tror många inte tänkt på men som krävs för att bli en riktigt duktig sökmotoroptimerare är:
- Att kunna skriva bra. Skrivandet är otroligt viktigt som sökmotoroptimerare. Dels för att bygga upp sitt nätverk av sajter att länka ifrån. Även för att på ett bra sätt kunna göra nyckelordsanalys och bra rubriker på sidan. Skriva är helt enkelt otroligt viktigt. Kommunikations och marknadsföringstänkande är inte med på listan men det går in under samma ”kategori” så att säga. Sökmotoroptimering är ju trots allt marknadsföring i grund och botten.
- Bra på att kunna avläsa och utnyttja statistik. För en sökmotoroptimerare är statistik en guldgruva, om man kan använda den. Det behöver en duktig sökmotoroptimerare kunna.
- Länkbyggande är också viktigt. Sökmotoroptimering ska inte ske en gång och sedan aldrig mer. Ett långsiktigt tänkande, med ständigt nya inlänkar är väldigt viktigt. Sånt är grymt bra att kunna och ha förståelse för!
- Och slutligen då. Många kontakter. Man kan inte vara bäst på allt och eftersom det är så många parametrar som är inblandade i sökmotoroptimering är det guld värt att ha kontakter som är specialiserade på ett visst område. Jim ska t.ex. inrikta sig på länkbyggande under 2007 och han tipsar i guiden om att många i Asien är specialiserade och väldigt duktiga på specifika delar i SEO-arbetet. Sådana kontakter är väldigt bra att ha, samarbeten kan spara dig många timmars arbete. Jim skriver just det i artikeln att man ska helst kunna det man ber en kontakt göra men att man utnyttjar samarbetspartnersen/kontakterna för att spara tid.
Det här var bara några av punkterna med mina egna kommentarer till. I guiden finns många, många fler parametrar som att man måste kunna HTML och CSS. Guiden rekommenderas varmt! Den är dock bara aktuell nu, imorgon kan Google ha förändrat hela SEO-branschen..
SEO Professional? SEO subjects you should know
Jag gör bara hemsidor som hobby och har aldrig brytt mig om sånt här tidigare men har läst lite om sökmotoroptimering och tycker det förefaller vara ett irriterande fenomen. Jag är less på de exempel jag sett på sidor där man krystat fram innehåll, upprepat liknande texter på flera olika domäner, så man får dem upprepade i träfflistorna men rörigt och omstuvat eller skrivit ogenomtänkta texter bara för att pricka in ett antal sökord. Jag börjar tycka att sökmotoroptimering är ett otyg och att det skulle finnas många fler bra redigerade webbkataloger istället.
Webbkataloger finns det allt för många av, jag lovar… Visst kan sökmotoroptimering vara irriterande men jag tror inte det är själva sökmotoroptimeringen du är irriterad på, utan sökmotoroptimerarnas vägar för att komma högt i Google.
Att skapa webbsidor att länka ifrån är idag vanligt och dessa sidor varierar väldigt med kvalitet. Likaså finns tusentals sidor fyllda med annonser som är inriktade just på ett nischat ämne med lite information och så massor utav annnonser. De är lika irriterande men usch så effektiva för att tjäna pengar på.
Ett otyg vill jag inte kalla det. Snarare en naturlig utveckling av internet.
Webbkataloger finns en uppsjö ja! Bra webbkataloger är dock väldigt sällsynta. Och även om det är logiskt ur företagssynpunkt att översvämma sökmotorerna med dret …det du kallar ”naturlig utveckling”, så innebär det inte att det inte kan vara ett otyg.
Jag har precis börjat intressera mig för sökmotorsoptimering och den delen som helt klart är svårast är länkbyggande. Krävs ju att man har en hel del kontakter och helst en jävla massa egna domäner att länka mellan.
Jovisst är det länkbyggande som är det svåra. Kontakter är guld värt, och egna sidor är ett måste i ett längsiktigt perspektiv…