Blir Panama Yahoos räddning?

Yahoo har satsat stora pengar på deras nya annonssystem Panama. Väldigt mycket mer pengar än vad de från början trodde och ville satsa. Ett nödvändigt ont, får man väl kalla deras jättesatsning på Panama. Annars skulle de legat allt för mycket efter Google och i viss mån även Microsoft.

Blir Panama Yahoos räddning? Nej, det tror jag inte. Google kommer fortsätta dominera och det utan att blinka. Yahoo och Microsoft hade alla möjligheter att ta stora marknadsandelar med Overture men de tog inte riktigt chansen, först nu kommer det annonssystem som borde varit färdigt för tre år sedan. Det kommer bli en riktigt svår uppgift att ta bort den stämpel som alla redan fått av Yahoo och Overture, där Dan visade på exempel över Overtures svagheter så sent som denna vecka. Frågan är om Panama kommer ta bort denna stämpel?

Ändock – det kan absolut bli bättre med Panama. Det tror jag också det blir. Googles Adwords- och Adsensesystem är väl fortfarande bättre än Panama men på marknader där Yahoo har lyckats behålla större marknadsandel kommer Panama vara väldigt viktig för att inte tappa mer.

Alfred på Internetworld skrev en bra artikel om Panama-lanseringen I Europa.

Yahoo Panama

Annonser

2 thoughts on “Blir Panama Yahoos räddning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s